Forbrug
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har ansvaret for flere forbrugerbeskyttende love, og vi bidrager til udvikling af ny forbrugerpolitik. Det gør vi blandt andet på baggrund af analyser af forbrugernes forhold og eksperimenter, der kan afdække forbrugernes adfærd. Styrelsen er også samlingspunkt for den offentlige forbrugerinformation, og på hjemmesiden forbrug.dk ligger gode råd og vejledninger til forbrugerne.
-
Piger og unge med lav selvkontrol er mest udfordret af sociale medier
Afhængighed af sociale medier ledsages af lavere trivsel. Særligt personer med lav selvkontrol og teenagepiger udviser symptomer på afhængighed af sociale medier, og de trives dårligere. De fleste forbinder dog sociale medier med sjov og læring, og et flertal af børn og unge udviser ikke væsentlige tegn på afhængighed. Det viser analysen ”Young Consumers and Social Media” fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Læs mere
-
Igangsættelse af adfærdsvidenskabeligt eksperiment om unges forbrug af sociale medier
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens adfærdsenhed tester i et nyt eksperiment, om det med forskellige virkemidler er muligt at gøre unge mere bevidste om deres forbrug af sociale medier.
Læs mere
-
Rettighedsalliancen får særlig status til at bekæmpe ulovligt indhold på nettet
DSA-tilsynet fører tilsyn med, at onlineplatforme og sociale medier lever op til kravene i forordningen om digitale tjenester, der har til formål at begrænse udbredelsen af ulovligt indhold på nettet. Tilsynet er kommet godt fra start – de første sager er ekspederet, et europæisk samarbejde etableret, og senest er Rettighedsalliancen udpeget som den første danske pålidelige indberetter.
Læs mere
-
Nudging kan fremme sikkerheden ved handel mellem private
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har netop offentliggjort artiklen ”Sikrere samhandel med adfærdsdesign – resultater fra et feltforsøg på C2C-markedet”.
Læs mere
Er du journalist?
Journalister er velkomne til at kontakte os via pressetelefonen:
+45 4171 5098
Tilmeld dig forbrug.dks nyhedsbrev
Få nyheder og gode råd inden for forbrugerområdet. Vi udsender ca. 12 nyhedsbreve om året.

Børn og unges brug af sociale medier og trivsel
Piger samt børn og unge, som har lav selvkontrol, udviser flest symptomer på afhængighed og fastholdelse, ligesom de oplever lavere trivsel end gennemsnittet.

Podcast til dig som forbruger
”Råd til forbrug” er Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens podcast til dig som forbruger. Her får du uvildige råd om dine rettigheder, så du kan handle trygt og bruge dine penge efter hensigten

Adfærdsprincipper
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen arbejder for en forbrugerpolitik, der tager udgangspunkt i konkret viden om forbrugernes faktiske adfærd. Vi har udarbejdet 3 adfærdsprincipper for forbrugerrettet regulering. Det er 3 principper, som vi opfordrer andre myndigheder, der også har ansvar for forbrugerrettet regulering, til at følge.

Handlerummet
Med Handlerummet kan unge forbrugere lære om markedsføringsmæssige virkemidler og forretningsmodeller på digitale handelsplatforme ved at sætte sig i producentens sted. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen står bag det digitale undervisningsmateriale, som retter sig mod ungdomsuddannelsernes undervisning i samfundsfag og dansk.