Forbrug
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har ansvaret for flere forbrugerbeskyttende love, og vi bidrager til udvikling af ny forbrugerpolitik. Det gør vi blandt andet på baggrund af analyser af forbrugernes forhold og eksperimenter, der kan afdække forbrugernes adfærd. Styrelsen er også samlingspunkt for den offentlige forbrugerinformation, og på hjemmesiden forbrug.dk ligger gode råd og vejledninger til forbrugerne.
-
Sag om Temu oversendes til Europa-Kommissionen
Det danske DSA-tilsyn har efter indledende undersøgelser oversendt en sag om Temu til Europa-Kommissionen og det irske DSA-tilsyn. Sagen vedrører mulige overtrædelser af EU’s DSA-forordning og er en følge af en klage fra Forbrugerrådet Tænk og en række andre europæiske forbrugerorganisationer.
Læs mere
-
Sag om brug af tv-værter i falske annoncer på Facebook og Instagram oversendes til Europa-Kommissionen
Det danske DSA-tilsyn har efter indledende undersøgelser oversendt sagen om brug af tv-værter i falske annoncer på Facebook og Instagram til Europa-Kommissionen og det irske DSA-tilsyn. DSA-tilsynet i Danmark varetages af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Læs mere
-
Nyt tilsyn med danske digitale formidlingstjenester
DSA-tilsynet, der har hjemme i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, vil fra 17. februar føre tilsyn med omkring 400 danske digitale formidlingstjenester. Det kan eksempelvis være onlinemarkedspladser, sociale medier eller søgemaskiner. DSA-tilsynet skal holde øje med, at tjenesterne lever op til nye EU-regler, som gør det mere trygt og sikkert at færdes på internettet.
Læs mere
-
Pop op-beskeder på online spillesider har ingen effekt på spillernes adfærd
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har på vegne af Spillemyndigheden og i samarbejde med brancheorganisationen Spillebranchen gennemført to adfærdsvidenskabelige eksperimenter. Eksperimenterne viser, at pop op-beskeder med information til spillerne ikke fører til færre spil, eller får spillere til at bruge færre penge på spil.
Læs mere
Tilmeld dig forbrug.dks nyhedsbrev
Få nyheder og gode råd inden for forbrugerområdet. Vi udsender ca. 12 nyhedsbreve om året.
![](/media/le1p2civ/kfstinfospot_-unavnetraek-podcast-illu.jpg?width=2560&height=1440&rnd=133535050357330000)
Podcast til dig som forbruger
”Råd til forbrug” er Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens podcast til dig som forbruger. Her får du uvildige råd om dine rettigheder, så du kan handle trygt og bruge dine penge efter hensigten
![Robot læser mange papirer](/media/53551/adfaerdsprincipper.jpg?width=2560&height=1440&rnd=132298009831200000)
Adfærdsprincipper
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen arbejder for en forbrugerpolitik, der tager udgangspunkt i konkret viden om forbrugernes faktiske adfærd. Vi har udarbejdet 3 adfærdsprincipper for forbrugerrettet regulering. Det er 3 principper, som vi opfordrer andre myndigheder, der også har ansvar for forbrugerrettet regulering, til at følge.
![Handlerummet](/media/ixljemhv/handlerummet-baggrund-spot.jpg?width=2560&height=1440&rnd=132381605978930000)
Handlerummet
Med Handlerummet kan unge forbrugere lære om markedsføringsmæssige virkemidler og forretningsmodeller på digitale handelsplatforme ved at sætte sig i producentens sted. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen står bag det digitale undervisningsmateriale, som retter sig mod ungdomsuddannelsernes undervisning i samfundsfag og dansk.