Artikel

Improving the effectiveness of terms and conditions in online trade

Denne artikel gennemgår resultaterne af et adfærdsvidenskabeligt eksperiment, som havde succes med at få kunder til at være opmærksomme på handelsbetingelserne ved nethandel, og samtidig få dem til at bruge disse mere aktivt, når de skal vælge mellem forskellige netbutikker.

Handelsbetingelserne giver kunderne information om en række af vigtige forhold, som eksempelvis privatlivs-, fragt- og returneringspolitikker.

Til trods for deres vigtighed, ignorere mange kunder handelsbetingelserne, primært fordi de kan være svære at finde og sammenligne på tværs af netbutikker. Det er med til at reducere det konkurrencemæssige pres på forhandlerne om at tilbyde deres kunder den overordnede bedste handel.

Denne analyse demonstrerer, at handelsbetingelser, som er nemme at forstå og som bliver præsenteret direkte for kunden ved købstidspunktet, er langt lettere for forbrugeren af benytte.

Dette kan også øge presset på forhandlerne om at konkurrere mere regelmæssigt om at tilbyde bedre handelsbetingelser og at nytænke og udvikle bedre handelsvilkår, som kommer forbrugeren til gode.

Dansk pressemeddelelse om eksperimentet

Dansk konsulentrapport om eksperimentet