Artikel

Digitale platforme - en introduktion

Digitale platforme har stigende betydning for konkurrencen og for danske forbrugere. Digitale platforme giver bl.a. bedre mulighed for, at virksomheder og forbrugere kan finde hinanden og handle på nye måder. De giver forbrugerne bedre adgang til at sammenligne priser og produkter fra forskellige sælgere, og de styrker konkurrencen mellem virksomheder.

Der er dog også udfordringer. Forbrugere og de virksomheder, der er til stede på platformene, kan fx have svært ved at navigere på platformene. Nogle platforme er blevet meget store og har i nogle tilfælde misbrugt deres stilling. Både i Danmark og i Europa har der været flere sager hvor platforme har overtrådt konkurrencereglerne, og der er flere på vej.

Formålet med denne artikel er, at give en introduktion til hvad digitale platforme er, hvilke gevinster de kan give forbrugere og virksomheder, og hvorfor de i høj grad er i konkurrencemyndighedernes fokus i disse år.

Artiklen præsenterer også en overordnet kortlægning af hvilke digitale platforme, der er aktive i Danmark.