Konkurrence
Digitale markeder – DMA
EU’s forordning om digitale markeder (DMA) stiller krav til techgiganter udpeget som ”gatekeepers”. Formålet er at styrke konkurrencen på digitale markeder.
Eksempler på regler, som gatekeeperne skal overholde
- En gatekeeper skal have samtykke fra brugeren, før gatekeeperen kombinerer brugerens personlige data på tværs af gatekeeperens platforme.
- En gatekeeper skal gøre det lettere for brugerne at bruge andre platforme end gatekeeperens, fx en anden browser eller en anden søgemaskine. Det betyder blandt andet, at gatekeeperen skal gøre det nemt for brugerne at afinstallere gatekeeperens forudinstallerede programmer eller apps og at gatekeeperen skal gøre det muligt at downloade apps, app stores og programmer fra andre aktører.
- En gatekeeper må ikke give sine egne tjenester eller produkter en mere fordelagtig behandling på sin egen platform, for eksempel ved at favorisere egne produkter på lister med søgeresultater.
- En gatekeeper må ikke konkurrere med andre virksomheder ved at benytte de data, der genereres, når disse virksomheder bruger gatekeeperens platform.
- En gatekeeper, der tilbyder beskedapps, skal gøre det muligt for brugere at sende og modtage beskeder via beskedapps fra andre platforme end gatekeeperens. Det kaldes interoperabilitet. Før det kan ske kræves dog, at de andre udbydere af beskedapps anmoder gatekeeperen om at muliggøre interoperabilitet – det er altså ikke et valg, som den enkelte bruger kan træffe alene.