Om os

Arbejdsplan

Her kan du finde Vandsektortilsynets arbejdsplan, herunder årshjul og planlagte aktiviteter for de førstkommende år, og for de forventede aktiviteter de to efterfølgende år.

Vandsektortilsynets arbejdsplan 2026-2028

I Vandsektortilsynet arbejder vi for, at forbrugere og virksomheders vandpriser er stabile og ikke unødigt høje – under hensyntagen til blandt andet nødvendige investeringer i høj forsyningssikkerhed.

Vandsektoren er karakteriseret ved naturlige monopoler. Det betyder, at de danske forbrugere ikke frit kan vælge leverandør af vand. Drikke- og spildevandsselskaber er dermed ikke udsat for konkurrence.

I Vandsektortilsynet anvender vi derfor økonomisk regulering til at efterligne det konkurrencepres, som vandselskaberne ville have oplevet på et konkurrenceudsat marked. Det gør vi ved at fastsætte årlige indtægtsrammer med effektiviseringskrav baseret på henholdsvis produktivitetsudviklingen i sammenlignelige konkurrenceudsatte sektorer og på baggrund af benchmarking.

Derudover udarbejder vi vejledninger, fører tilsyn med vandselskabernes aftaler og tilknyttet virksomhed, håndterer de kommunale indberetninger om midler, som kommunerne har modtaget fra deres drikke- og spildevandsselskaber (stoploven), behandler ansøgninger om forhåndsgodkendelser og nye økonomiske rammer som følge af fusioner, og udarbejder analyser og faglige artikler. Vores opgaver har alle det samme overordnede formål, at vandforbrugerne får mest muligt rent vand for pengene under hensyntagen til forsyningssikkerhed, klimaet og naturen.

Nedenfor kan du læse mere om vores årlige tilbagevendende opgaver i 2026, samt øvrige planlagte opgaver i 2026-2028.

Årligt tilbagevendende opgaver i 2026

  • Afgørelser om økonomiske rammer inklusive økonomisk benchmarking
  • Afgørelser om kommunernes indberetning efter stoploven
  • Tilsyn med, at vandselskaber indgår aftaler på markedsvilkår
  • Tilsyn med vandselskabers deltagelse i tilknyttet virksomhed
Årshjul 2026

Årshjul 2026

Vis grafik i stor størrelse

 

Afgørelser om økonomiske rammer

Senest den 15. oktober udmelder vi hvert år afgørelser om økonomiske rammer til alle vandselskaber omfattet af Vandsektorlovens kapitel 3. Til brug for fastsættelsen af de økonomiske rammer skal vi blandt andet:

  •          Opgøre årets prisudvikling og fastsætte et generelt effektiviseringskrav
  •          Gennemføre en økonomisk benchmarking af selskaber med en debiteret vandmængde over 800.000 m3
         til brug for fastsættelse af individuelle effektiviseringskrav
  •          Behandle tillægsansøgninger fra selskaberne
  •          Kontrollere overholdelsen af tidligere års økonomiske rammer
  •          Opgøre saldoen på differencekontoen

Læs mere om fastsættelsen af de økonomiske rammer under Vandtilsyn/Økonomiske rammer.

 

Stoplovsafgørelser

Kommunerne skal ifølge stoploven senest den 1. september indberette oplysninger til os om, i hvilket omfang de har modtaget værdier fra de vandselskaber, som kommunen ejer (helt eller delvist ejerskab), i det forudgående kalenderår.

På baggrund af indberetningerne, træffer vi – for hver kommune – afgørelse om, hvorvidt indberetningerne kan godkendes, og om der har været tale om en værdioverførsel uden modydelse (uddeling). Senest den 1. marts i året efter indberetningsåret orienterer vi Indenrigs- og Sundhedsministeriet om udfaldet af vores afgørelser om kommunernes indberetninger og videresender de afgørelser, hvor vi har vurderet, at der har været tale om en uddeling.

Find afgørelser om indberetning efter stoploven og læs mere om indholdet i indberetningen under Vandtilsyn/Vejledninger/Vejledninger om stoplov.

Tilsyn med markedsmæssighed af vandselskabers aftaler

Med bekendtgørelse om markedsmæssighed af vandselskabers aftaler og om vandselskabers koncern- og interesseforbundne parter, der trådte i kraft den 1. juli 2024, fik Vandsektortilsynet til opgave at føre tilsyn med markedsmæssigheden af vandselskabernes aftaler.

Vi fører tilsyn med, at vandselskabers aftaler er indgået til en markedsmæssig pris. Hvis vi ud fra anerkendte prisfastsættelsesmetoder vurderer, at en aftale ikke er indgået på markedsvilkår, kan vi fastsætte den markedsmæssige pris for den konkrete aftale. 

Til brug for vores tilsyn skal alle vandselskaber omfattet af vandsektorloven indberette oversigter med generel information om deres aftaler. Senest den 1. marts hvert år offentliggør vi på vores hjemmeside, om vandselskaberne skal indsende yderligere oplysninger om deres aftaler for det pågældende år, og i givet fald hvilke yderligere oplysninger der skal indsendes.

I 2025 har vi fastlagt og implementeret en risikobaseret tilsynsstrategi og på den baggrund udtaget en række aftaler til nærmere gennemgang. Det risikobaserede tilsyn skal sikre, at vores tilsyn gennemføres på den mest effektive måde under hensyn til den administrative byrde for vandselskaberne og med størst mulig effekt for forbrugerne. I 2026 vil vi fortsætte vores sagsbehandling af de aftaler, vi i 2025 har udtaget til nærmere gennemgang, samt udtage yderligere aftaler på baggrund af indberetningen af aftaleoversigter i 2026. Vi evaluerer sideløbende vores tilsyn med henblik på optimering af effekt og ressourcer.

Tilsyn med vandselskabers deltagelse i tilknyttet virksomhed

Vi har til opgave at føre tilsyn med, at vandselskaberne kun deltager i de typer af tilknyttet virksomhed og inden for de økonomiske rammer, der fremgår af bekendtgørelsen om tilknyttet virksomhed, herunder at deltagelsen sker på kommercielle vilkår.

Tilsynet med vandselskabernes tilknyttede virksomhed er en opgave, som vi fra juli 2024 har overtaget fra Energistyrelsen.

Selskaber, der ikke deltager i tilknyttet virksomhed, skal hvert år senest den 1. juli meddele Vandsektortilsynet dette.

Selskaber, der deltager i tilknyttet virksomhed, skal hvert år senest den 1. juli sende en oversigt over vandselskabets tilknyttede virksomhed sammen med en erklæring indhentet fra selskabets revisor om en række forhold, herunder udskillelse af tilknyttet virksomhed i et selvstændigt selskab.

Vandsektortilsynet kan påbyde et vandselskab at afstå eller afvikle deltagelse i tilknyttet virksomhed, som sker i strid med bekendtgørelsen. Eventuelle afgørelser om dette offentliggøres på Vandsektortilsynets hjemmeside og sendes til kommunalbestyrelsen i den/de kommune(r), der godkender selskabets bidrag og takster.

 

Øvrige planlagte opgaver i 2026

Ud over de årlige tilbagevendende opgaver, har Vandsektortilsynet planlagt følgende aktiviteter for 2026:

  •         Sekretariatsbetjening af Vandreguleringsudvalget
  •          Opgaver i forbindelse med vandselskabernes håndtering af terrænnært grundvand
  •          Fortsat udvikling af benchmarkingmetoden

Sekretariatsbetjening af Vandreguleringsudvalget

Vandreguleringsudvalget skal foretage et eftersyn af den økonomiske regulering og fremsætte anbefalinger til en justeret økonomisk regulering. Udvalget kom i 2025 med sine delanbefalinger og slutter arbejdet i 2026 med en samlet rapport. Sammen med en række andre myndigheder bidrager Vandsektortilsynet også i 2026 til sekretariatsbetjening af Vandreguleringsudvalget, herunder udarbejdelse af analyser og notater til brug for udvalgets møder. Opfølgning på Vandreguleringsudvalgets anbefalinger vil formentlig også medføre opgaver for os i Vandsektortilsynet i 2026.

Opgaver i forbindelse med vandselskabernes håndtering af terrænnært grundvand

Vi har fra 2026 fået en række opgaver, som udspringer af ny lovgivning om vandselskabernes håndtering af terrænnært grundvand.  Den nye lovgivning medfører en række implementerings- og vejledningsopgaver, herunder opdatering af vores indberetningsvejledning og indberetningssystem samt vejledning af selskaber og andre interessenter. Derudover skal vi fremover føre tilsyn med selskabernes valg af løsninger vedrørende grundvandssænkende foranstaltninger og træffe afgørelser om, hvorvidt der kan gives tillæg til selskabernes omkostninger til grundvandssænkende foranstaltninger.

Fortsat udvikling af benchmarkingmetoden

Vi justerer løbende vores benchmarkingmetode. Formålet med ændringer af benchmarkingmetoden er at opnå mere robuste og retvisende resultater.

 

Planlagte opgaver i 2027-2028

Ud over de årlige tilbagevendende opgaver har vi for 2027-2028 planlagt følgende aktiviteter på nuværende tidspunkt:

  •          Opfølgning på Vandreguleringsudvalgets anbefalinger
  •          Fortsat udvikling af benchmarkingmodellen
  •          Evaluering og fortsat effektivisering af tilsyn

Opfølgning på Vandreguleringsudvalgets anbefalinger

Også i 2027 er der mulighed for, at opfølgning på Vandreguleringsudvalgets rapport kan medføre opgaver for os i Vandsektortilsynet.

Fortsat udvikling af benchmarkingmetoden

Vi justerer løbende vores benchmarkingmetode. Formålet med ændringer af benchmarkingmetoden er at opnå mere robuste og retvisende resultater.

Evaluering og fortsat effektivisering af tilsyn

Vi evaluerer løbende vores tilsyn med henblik på optimering af effekt og ressourcer. En god proces for vores evaluering bidrager til, at vi løbende udnytter vores erfaringer i tilsynet.