Forbrug
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har ansvaret for flere forbrugerbeskyttende love, og vi bidrager til udvikling af ny forbrugerpolitik. Det gør vi blandt andet på baggrund af analyser af forbrugernes forhold og eksperimenter, der kan afdække forbrugernes adfærd. Styrelsen er også samlingspunkt for den offentlige forbrugerinformation, og på hjemmesiden forbrug.dk ligger gode råd og vejledninger til forbrugerne.
-
Igangsættelse af adfærdsvidenskabeligt eksperiment om unges forbrug af sociale medier
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens adfærdsenhed tester i et nyt eksperiment, om det med forskellige virkemidler er muligt at gøre unge mere bevidste om deres forbrug af sociale medier.
Læs mere
-
Rettighedsalliancen får særlig status til at bekæmpe ulovligt indhold på nettet
DSA-tilsynet fører tilsyn med, at onlineplatforme og sociale medier lever op til kravene i forordningen om digitale tjenester, der har til formål at begrænse udbredelsen af ulovligt indhold på nettet. Tilsynet er kommet godt fra start – de første sager er ekspederet, et europæisk samarbejde etableret, og senest er Rettighedsalliancen udpeget som den første danske pålidelige indberetter.
Læs mere
-
Nudging kan fremme sikkerheden ved handel mellem private
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har netop offentliggjort artiklen ”Sikrere samhandel med adfærdsdesign – resultater fra et feltforsøg på C2C-markedet”.
Læs mere
-
Sag om Temu oversendes til Europa-Kommissionen
Det danske DSA-tilsyn har efter indledende undersøgelser oversendt en sag om Temu til Europa-Kommissionen og det irske DSA-tilsyn. Sagen vedrører mulige overtrædelser af EU’s DSA-forordning og er en følge af en klage fra Forbrugerrådet Tænk og en række andre europæiske forbrugerorganisationer.
Læs mere
Tilmeld dig forbrug.dks nyhedsbrev
Få nyheder og gode råd inden for forbrugerområdet. Vi udsender ca. 12 nyhedsbreve om året.
Er du journalist?
Journalister er velkomne til at kontakte os via pressetelefonen: +45 4171 5098
Podcast til dig som forbruger
”Råd til forbrug” er Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens podcast til dig som forbruger. Her får du uvildige råd om dine rettigheder, så du kan handle trygt og bruge dine penge efter hensigten
Adfærdsprincipper
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen arbejder for en forbrugerpolitik, der tager udgangspunkt i konkret viden om forbrugernes faktiske adfærd. Vi har udarbejdet 3 adfærdsprincipper for forbrugerrettet regulering. Det er 3 principper, som vi opfordrer andre myndigheder, der også har ansvar for forbrugerrettet regulering, til at følge.
Handlerummet
Med Handlerummet kan unge forbrugere lære om markedsføringsmæssige virkemidler og forretningsmodeller på digitale handelsplatforme ved at sætte sig i producentens sted. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen står bag det digitale undervisningsmateriale, som retter sig mod ungdomsuddannelsernes undervisning i samfundsfag og dansk.