Udbud
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udfører det lovforberedende arbejde på det udbudsretlige område. Find vejledninger om udbudsreglerne, udbudsdata, analyser og viden om bl.a. offentlig-privat samarbejde og partnerskaber, og læs cases og ofte stillede spørgsmål og svar om udbud.
Seneste nyheder
Se alle nyheder-
Opdateret vejledning om e-formularer
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har netop offentliggjort en opdateret version af vejledningen om e-formularer. Opdateringen indeholder bl.a. beskrivelser ift. nye felter.
Læs mere
-
FOPS: Vigtigt vi får de rigtige offentlig-private partnerskaber
Forum for Offentligt-Privat Samarbejde (FOPS) har netop offentliggjort sine anbefalinger til at skabe større gennemsigtighed om valget af offentlig-private partnerskaber (OPP). Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er sekretariat for FOPS.
Læs mere
Abonner på Nyt om udbud
I nyhedsbrevet orienterer styrelsen løbende om de nyeste vejledninger, udbudsregler, arrangementer om udbud og andre nyheder om udbud og indkøb.
Statens indkøb
Rådgivningsenheden Statens Indkøb er et tilbud til dig, der arbejder med indkøb, udbud og kontrakter i staten.
Serviceattest - ændringer sat i bero
Udstedelsen af nye serviceattester med oplysninger om evt. brug af illegal arbejdskraft er midlertidigt sat i bero.
Ofte stillede spørgsmål
Udbudsloven gælder ved indgåelsen af offentlige kontrakter. Ved offentlige kontrakter forstås gensidigt bebyrdende kontrakter, der indgås skriftligt mellem en eller flere økonomiske aktører og en eller flere ordregivere, og som vedrører udførelse af bygge- og anlægsarbejder eller levering af varer eller tjenesteydelser, jf. udbudslovens § 24, nr. 24.
Kravet om, at kontrakten skal være gensidigt bebyrdende, indebærer, at parterne forpligter sig til at gengælde ydelse mod ydelse. Dvs. at der skal være tale om både en ydelse leveret af en økonomisk aktør i form af varer, tjenesteydelser og/eller bygge- og anlægsarbejder og en modydelse fra ordregiver, fx betaling af et pengebeløb. Modydelsen behøver ikke at være et pengebeløb, men skal kunne opgøres i penge.
Det er ikke et krav, at det er ordregiveren selv, der modtager ydelsen. Ydelsen kan fx leveres til offentligheden eller en række specifikke borgere. Det er dog en betingelse, at ordregiveren har en direkte økonomisk interesse i ydelsen. Det vil fx være tilfældet, når ordregiver i henhold til lov eller administrativ bestemmelse er forpligtet til at sikre borgere den ydelse, som kontrakten vedrører.
Det er kun gensidigt bebyrdende aftaler, der er udbudspligtige. Ensidige dispositioner som gaver samt ydelser, der leveres på andet grundlag end kontrakter, fx fordi leverandøren er forpligtet til at udføre ydelsen i medfør af lov eller bekendtgørelse, er ikke gensidigt bebyrdende.
Desuden vil der ikke foreligge en gensidigt bebyrdende aftale i det tilfælde, hvor en myndighed bidrager økonomisk, fx giver tilskud eller støtte til en virksomheds udøvelse af opgaver, uden at få en modydelse. Det gælder, selvom bidraget i et vist omfang øremærkes til bestemte aktiviteter hos modtageren.
Udbudsreglerne gælder kun for kontrakter, som indebærer et indkøb. En kontrakt om ordregivers salg af aktiver eller levering af ydelser er således ikke omfattet af udbudsloven.
Læs mere om, hvornår der er tale om en offentlig kontrakt omfattet af udbudsloven, i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning Udbudsloven – Vejledning om udbudsreglerne, afsnit 4.2.
Det er op til ordregiver at foretage en vurdering af, om værdien af en kontrakt ligger over eller under den relevante tærskelværdi i udbudsloven. Ordregivers skøn skal baseres på et veloplyst grundlag.
Man skal således som ordregiver være opmærksom på at undersøge markedet og den forventede prisdannelse for indkøbet med henblik på at få et dækkende og fyldestgørende grundlag for at kunne foretage et sagligt skøn ved beregningen af den anslåede kontraktværdi.
Den anslåede værdi skal være gældende på tidspunktet, hvor ordregiveren indleder indkøbsproceduren, jf. udbudslovens § 29, og dække over kontraktens samlede værdi, jf. udbudslovens § 30.
Har ordregiver vurderet, at kontraktens anslåede værdi var under tærskelværdien, og modtager ordregiver efterfølgende tilbud, der overstiger tærskelværdien, ændrer det ikke ordregivers oprindelige vurdering af kontraktværdien, forudsat at vurderingen har været foretaget på et sagligt og veloplyst grundlag.
Læs mere om beregning af kontraktens værdi i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning Udbudsloven – Vejledning om udbudsreglerne, afsnit 4.5.1.
Offentlige ordregivere skal anvende elektroniske kommunikationsmidler ved al kommunikationsudveksling i forbindelse med en udbudsprocedure eller en indkøbsmetode. Ordregivere skal eksempelvis anvende elektroniske kommunikationsmidler i forbindelse med kommunikation med tilbudsgiverne under udbudsprocessen, herunder til modtagelse af ansøgninger og tilbud, samt ved gennemførelse af miniudbud på en rammeaftale eller ved konkrete indkøb under et dynamisk indkøbssystem.
De elektroniske kommunikationsmidler skal opfylde kravene i bekendtgørelse nr. 1572 af 30. november 2016 om anvendelse af elektronisk kommunikation i udbud og om annoncering af offentlige indkøb under tærskelværdierne med klar grænseoverskridende interesse, med senere ændringer, og skal bl.a. være almindeligt tilgængelige, funktionelt kompatible med almindeligt anvendte elektroniske kommunikationsmidler og ikkediskriminerende og må ikke begrænse de økonomiske aktørers adgang til udbudsproceduren.
Læs mere om elektronisk kommunikation i udbud i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning Udbudsloven – Vejledning om udbudsreglerne, afsnit 7.8.
Vare- og tjenesteydelseskontrakter under udbudslovens tærskelværdier skal følge fremgangsmåderne i enten udbudslovens afsnit IV eller udbudslovens afsnit V. Hvilket af disse regelsæt der finder anvendelse, afhænger af, om kontrakten har en klar grænseoverskridende interesse. Vurderes kontrakten til at have en klar grænseoverskridende interesse, finder udbudslovens afsnit IV anvendelse. Vurderes kontrakten til ikke at have klar grænseoverskridende interesse, finder udbudslovens afsnit V anvendelse.
Vurderer ordregiver, at en vare- eller tjenesteydelseskontrakt under tærskelværdierne har klar grænseoverskridende interesse, skal ordregiver annoncere kontrakten i overensstemmelse med udbudslovens afsnit IV (§§ 191-192). Ordregiver har frihed til at tilrettelægge annonceringsproceduren for det enkelte indkøb. Proceduren skal udarbejdes i overensstemmelse med de grundlæggende principper om ligebehandling, gennemsigtighed og proportionalitet. Det er et krav, at ordregiver offentliggør, hvilken fremgangsmåde der anvendes, samt kriterierne for tildeling.
Er værdien af sådan en kontrakt mindst 100.000 kr., skal kontrakten annonceres på www.udbud.dk. Er værdien under 100.000 kr., står det ordregiver frit at vælge, hvor annonceringen skal ske. Her kan ordregiver fx vælge at annoncere kontrakten på egen hjemmeside. Kontrakten skal dog annonceres på sådan en måde, at der sikres en passende grad af offentlighed. Kravene til annoncering af kontrakter med klar grænseoverskridende interesse følger af bekendtgørelse nr. 1572 af 30. november 2016 om anvendelse af elektronisk kommunikation i udbud og om annoncering af offentlige indkøb under tærskelværdierne med klar grænseoverskridende interesse, med senere ændringer.
Vurderer ordregiver, at kontrakten ikke har klar grænseoverskridende interesse, og er værdien af kontrakten på mindst 500.000 kr. ekskl. moms, skal ordregiver sikre, at indkøbet foregår på markedsmæssige vilkår efter udbudslovens afsnit V. Dette kan eksempelvis ske ved, at ordregiver:
- Gennemfører en markedsafdækning og indhenter ét tilbud
- Indhenter to eller flere tilbud eller
- Annoncerer indkøbet på ordregivers hjemmeside.
Ordregiver skal overholde de forvaltningsretlige principper i forbindelse med indkøbet.
For forvaltningsmyndigheder gælder de forvaltningsretlige principper også for indkøb under 500.000 kr. Det betyder, at de ordregivere, som er forvaltningsmyndigheder, skal iagttage de forvaltningsretlige principper ved alle indkøb – uanset værdi.
Læs mere om kontrakter under tærskelværdierne i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning Udbudsloven – Vejledning om udbudsreglerne, kapitel 13.
Tærskelværdier for 2024 og 2025
Tærskelværdierne gælder for offentlige indkøb af varer, tjenesteydelser og bygge- og anlægsarbejder efter:
- Udbudsdirektivet (udbudsloven)
- Forsyningsvirksomhedsdirektivet
- Forsvars- og sikkerhedsdirektivet
- Koncessionsdirektivet.