Analyse

Konkurrencen på markedet for opladning af elbiler

Markedet for opladning af elbiler er nyt og i hastig vækst. Men konkurrencen har det svært, og det koster elbilisterne dyrt. Det viser Konkurrencerådets analyse ”Konkurrencen på markedet for opladning af elbiler”.

Konkurrencerådet har analyseret konkurrencen på markedet for opladning af elbiler i Danmark. Analysen peger på, at konkurrencen ikke er velfungerende.

I Danmark er der en særlig ordning for refusion af elafgift på opladning af elbiler. Refusionsordningen fremstår ikke særligt effektivt til at fremme udbredelsen af elbiler, og samtidig svækker den konkurrencen på lademarkedet væsentligt. Refusionsordningen har bidraget til at skabe et lademarked, der er præget af abonnements- og serviceaftaler. Konsekvensen er blandt andet, at mange forbrugere ikke bruger ladestandere fra andre udbydere end dem, de i forvejen har indgået aftale med.

Forbrugerne har svært ved at navigere på markedet, blandt andet fordi pris- og abonnementsstrukturer er svære at gennemskue. De skal for eksempel kende til refusion, serviceaftale, ladebrikker, apps, abonnementer og elpriser – samt kørselsbehov – før de kan træffe det bedste valg. Når de oplader ude, kan det tilmed være dyrt og besværligt at veksle mellem forskellige leverandører.

Den relativt lave forbrugermobilitet bidrager til, at mindre aktører har svært ved at vokse sig større, og det er svært for nye udbydere at komme ind. Men også andre forhold – flere særligt gældende for Danmark – svækker konkurrencen og dermed også de mindre operatørers muligheder for at vokse.

Markedet for opladning er nyt, men det vokser hastigt i takt med, at elbiler vinder frem. På nuværende tidspunkt udgør el- og plug-in-hybrid-biler omtrent 50 procent af de nyregistrerede biler. Samtidig er reguleringen af markedet under udvikling. I april 2024 træder en forordning fra EU om etablering af infrastruktur for alternative drivmidler i kraft. Den skal blandt andet sikre gode muligheder for at oplade elbiler i hele EU.

Konkurrencerådet giver i analysen syv anbefalinger til at skabe et mere velfungerende marked for opladning af elbiler gennem mere effektiv konkurrence og mere aktive forbrugere.

Konkurrencerådets anbefalinger til at styrke konkurrencen på markedet for opladning af elbiler

Anbefalinger om refusion af elafgift, øget prisgennemsigtighed og reducering af skifteomkostninger

Anbefaling 1: Den nuværende refusionsordning for opladning ved hjemmet skal afskaffes.
Anbefaling 2: Mulighederne for at sammenligne priser på hjemmeopladningsaftaler skal forbedres.
Anbefaling 3: Forbrugerne skal have bedre mulighed for at kunne beholde deres ladeboks, når de skifter udbyder af serviceaftaler og andre ydelser tilknyttet ladeboksen.

Anbefalinger til at sikre et samlet ladenetværk

Anbefaling 4: Der skal indføres et forbud mod bundling af ydelser på hjemme- og udeopladning i en periode på op til fem år.
Anbefaling 5: Betaling på normalladere skal være lige så nemt som at anvende et betalingskort.

Anbefalinger til at sikre hensyn til konkurrencen ved offentlige udbud

Anbefaling 6: Der skal som udgangspunkt være ladestandere fra mindst to udbydere i hvert lokalområde.
Anbefaling 7: Mindst to ladeoperatører skal tilbydes mulighed for at opsætte ladestandere på samme rasteplads langs motorvejene.


 



Forklaring af illustration: Betalingen for serviceaftalen kan udgøre en væsentlig del af den betalte refusion af elafgiften. For en elbilist, som oplader hjemme svarende til 5-10.000 km om året, vil prisen på serviceaftalen helt eller i vidt omfang svare til refusionen. I disse tilfælde er der således begrænset gevinst ved en serviceaftale. 

 

 


 

Faktaark

Ladestandere i det offentlige rum
Refusion af elafgift
Ydelser og priser på opladning af elbiler

Appendiks

Se appendiks 1: Spørgsmål og svarfordeling for spørgeskemaundersøgelser blandt forbrugere (pdf)
Se appendiks 2: Opladning af elbiler (Kvalitativ forundersøgelse blandt forbrugere) (pdf)


Høringssvar til høringsudkast

Vi offentliggør kun høringssvar fra de parter, der selv har ønsket det.

Høringssvar fra Dansk e-Mobilitet (pdf)
Høringssvar fra De Danske Bilimportører (pdf)
Høringssvar fra Drivkraft Danmark (pdf)
Høringssvar fra E.ON (pdf)
Høringssvar fra FDM (pdf)
Høringssvar fra Forbrugerrådet Tænk (pdf)
Høringssvar fra KL (pdf)