Konkurrence
Digitale markeder – DMA
EU’s forordning om digitale markeder (DMA) stiller krav til techgiganter udpeget som ”gatekeepers”. Formålet er at styrke konkurrencen på digitale markeder.
Digital Markets Act (DMA) er en EU-forordning, der skal sikre mere åbenhed og retfærdighed for alle brugere og virksomheder i den digitale sektor.
Forordningen indeholder regler, som de største udbydere af digitale platforme – de såkaldte gatekeepers – skal overholde. Se også tabellen med navne på udpegede gatekeepere.
Europa-Kommissionen håndhæver reglerne i forordningen, mens Konkurrence og Forbrugerstyrelsen kan tage imod klager, gennemføre undersøgelser på området og bistå Kommissionen med håndhævelsen. Det er en opgave, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen løser som uafhængig konkurrencemyndighed.
Gatekeepers og centrale platformstjenester
DMA’en gælder kun for de techgiganter, som er blevet udpeget som gatekeepers af Europa-Kommissionen. Fælles for gatekeeperne er, at de tilbyder såkaldte centrale platformstjenester, der forbinder et stort antal brugere på hver side af platformen fx virksomheder og deres kunder.
En central platformstjeneste kan for eksempel være en webbrowser, en søgemaskine, et socialt medie, et operativsystem, en beskedapp eller en markedsplads. For at en virksomhed skal betegnes som en gatekeeper, skal tre kriterier være opfyldt:
- Virksomheden skal have en betydelig indvirkning på det indre marked. Det bliver målt på virksomhedens omsætning eller markedsværdi, samt tilstedeværelse på tværs af flere lande.
- Virksomheden skal udbyde en central platformstjeneste, der er en vigtig kanal for erhvervsbrugere til at nå slutbrugerne. Det bliver målt på antallet af aktive brugere på hver side af platformen og omfatter både forbrugere og virksomheder.
- Virksomhedens position på markedet skal være grundfæstet. Dett vil sige, at antallet af brugere skal være over DMA’ens tærskelværdier i hvert af de seneste tre regnskabsår.
Oversigt: Virksomheder udpeget som gatekeepere og deres centrale platformstjenester
Alphabet |
Amazon |
Apple |
ByteDance |
Meta |
Microsoft |
Booking |
|
Sociale netværk |
|
|
|
TikTok |
|
|
|
Formidling |
Google Maps Google Play Google Shopping |
Amazon Marketplace |
App store |
|
Meta Marketplace |
|
Booking.com |
Webbrowser |
Chrome |
|
Safari |
|
|
|
|
Videodeling |
Youtube |
|
|
|
|
|
|
Styresystem |
Google Android |
|
IOS Ipad OS |
|
|
Windows PC OS |
|
Beskedtjenester |
|
|
|
|
Messenger |
|
|
Onlinereklame |
|
Amazon |
|
|
Meta |
|
|
Gatekeepernes rolle på markedet
Gatekeepernes platforme er afgørende for EU's digitale økonomi og markedet generelt. Et stort antal virksomheder bruger gatekeepernes platforme, fx fordi de tilbyder deres produkter og tjenester på onlinemarkedspladser eller app stores eller fordi de annoncerer på sociale medier og onlinesøgemaskiner. Mange virksomheder er nærmest afhængige af platformene i forhold til at komme i kontakt med kunderne.
Gatekeepernes platforme indgår ofte i digitale økosystemer. Det vil sige, at platformene er forbundet med hinanden i ét stort system. Det kan for eksempel betyde, at brugerne kan nøjes med at oprette én brugerkonto, som derefter kan bruges på tværs af flere platforme. Det kan også betyde, at gatekeeperen kan bruge data fra én platform, til at tilpasse en anden platform til den enkelte bruger (fx foreslå venner, vise målrettede annoncer eller slå opslag op på tværs af platforme). På den måde skabes et økosystem, der gør det nemmere for brugeren, men også gør brugeren mindre motiveret til at benytte andre platforme. Det gør det svært for nye aktører at markedsføre deres egne alternative platforme. Gatekeeperne fastlåser på denne måde brugeren i deres eget økosystem.
Regler
Gatekeepernes stærke rolle giver dem mulighed for at bruge metoder – fx via priser og brugervilkår – som risikerer at svække konkurrencen eller begrænse brugernes valgfrihed. Konkurrencereglernes forbud mod konkurrencebegrænsende aftaler og misbrug af dominerende stilling (artikel 101 og 102 i TEUF-traktaten) er ikke blevet anset for tilstrækkelige til at imødegå denne risiko. DMA’en supplerer derfor konkurrencereglerne ved at stille en række krav til en begrænset kreds af meget store aktører (gatekeeperne).
Eksempler på regler, som gatekeeperne skal overholde
- En gatekeeper skal have samtykke fra brugeren, før gatekeeperen kombinerer brugerens personlige data på tværs af gatekeeperens platforme.
- En gatekeeper skal gøre det lettere for brugerne at bruge andre platforme end gatekeeperens, fx en anden browser eller en anden søgemaskine. Det betyder blandt andet, at gatekeeperen skal gøre det nemt for brugerne at afinstallere gatekeeperens forudinstallerede programmer eller apps og at gatekeeperen skal gøre det muligt at downloade apps, app stores og programmer fra andre aktører.
- En gatekeeper må ikke give sine egne tjenester eller produkter en mere fordelagtig behandling på sin egen platform, for eksempel ved at favorisere egne produkter på lister med søgeresultater.
- En gatekeeper må ikke konkurrere med andre virksomheder ved at benytte de data, der genereres, når disse virksomheder bruger gatekeeperens platform.
- En gatekeeper, der tilbyder beskedapps, skal gøre det muligt for brugere at sende og modtage beskeder via beskedapps fra andre platforme end gatekeeperens. Det kaldes interoperabilitet. Før det kan ske kræves dog, at de andre udbydere af beskedapps anmoder gatekeeperen om at muliggøre interoperabilitet – det er altså ikke et valg, som den enkelte bruger kan træffe alene.
Tilsyn
Det er alene Europa-Kommissionen, som håndhæver DMA’en, fx ved at afgøre om en gatekeeper har overtrådt reglerne og ved at udstede bøder.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen bistår Kommissionen med DMA-undersøgelser i Danmark. Kommissionen kan for eksempel bede styrelsen om assistance til at gennemføre kontrolundersøgelser, markedsundersøgelser eller til at indhente information.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan desuden på eget initiativ igangsætte undersøgelser af om en gatekeeper overholder DMA’en. Det kan fx ske på baggrund af klager eller tip fra danske virksomheder og enkelte brugere.
Derudover er Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens direktør Jakob Hald udnævnt som medlem i EU’s såkaldte high level-arbejdsgruppe for DMA’en. Arbejdsgruppen skal give EU-Kommissionen råd og anbefalinger i spørgsmål om håndhævelsen af DMA’en, Jakob Hald deltager som en af seks repræsentanter fra nationale konkurrencemyndigheder i EU.
Læs mere om arbejdsgruppen her.
Tip os
Du kan henvende dig til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, hvis du oplever, at en gatekeeper overtræder DMA’en. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan foretage indledende undersøgelser, og kan derefter sende sagen til Europa-Kommissionen med henblik på videre undersøgelse.
Links:
- Læs ”lov om supplerende bestemmelser til Europa-Parlamentet og Rådets forordning for digitale markeder” (retsinformation.dk)
- Læs ”Europa-Parlamentets og Rådets forordning om digitale markeder” (pdf)
- Læs Europa-Kommissionens faktaark om forordningen om digitale markeder (europa.eu)
- https://digital-strategy.ec.europa.eu/da/news/digital-markets-act-commission-creates-high-level-group-provide-advice-and-expertise-implementation
Senest opdateret 23. maj 2024