Udbudsregler
Vurdering af pålidelighed
Udbudsloven indeholder en række procesregler ved offentlige udbud, hvor en virksomhed vurderes at være omfattet af en eller flere udelukkelsesgrunde. Få information og vejledning om reglerne om vurdering af pålidelighed.
-
Gældende regler
Se gældende regler for dokumentation og vurdering af pålidelighed.
Læs gældende regler
-
Skema og guide for ordregivere
Find skema til anmodning om en vejledende udtalelse, og læs en guide om hvordan vurdering af pålidelighed foregår.
Gå til Skema og guide
-
Info og kontakt
Find kontaktinformationer og læs om Enhed for pålidelighedsvurdering.
Gå til info og kontakt
-
Vejledning og viden om vurdering af pålidelighed
Find Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning, beretning for 2023 og anden viden om dokumentation og vurdering af pålidelighed.
-
Skemaer og guide for virksomheder
Find skemaer til dokumentation af pålidelighed, og læs en guide om hvordan man dokumenterer pålidelighed.
Gå til skemaer og guide
Ofte stillede spørgsmål om vurdering af pålidelighed
En pålidelighedsvurdering er en vurdering af, om en virksomhed, der er omfattet af en eller flere udelukkelsesgrunde, har truffet tilstrækkelige foranstaltninger til at dokumentere sin pålidelighed.
Hvis en virksomhed i tilstrækkelig grad kan dokumentere sin pålidelighed, kan ordregiver ikke udelukke virksomheden fra en igangværende udbudsprocedure eller bringe en igangværende kontrakt til ophør.
De nærmere bestemmelser om dokumentation af pålidelighed fremgår af udbudslovens § 138.
Se bestemmelserne for dokumentation og vurdering af pålidelighed (§138)
Det følger af udbudsloven § 138, stk. 1, 2. pkt., at offentlige ordregivere er forpligtet til at indhente og afvente en vejledende udtalelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om, hvorvidt en virksomheds dokumentation for pålidelighed er tilstrækkelig i henhold til udbudslovens § 138, stk. 3.
Ordregivere er desuden forpligtet til at indhente og indsende den nødvendige dokumentation fra virksomheden, som skal lægges til grund for styrelsens vejledende udtalelse.
Nej, ordregiver er ikke forpligtet til at foretage en indledende undersøgelse af materialet. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen opfordrer ordregiver til at fremsende materialet, så snart den samlede dokumentation er modtaget fra virksomheden. Ordregiver kan gennemgå materialet sideløbende med, at det behandles hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, således at det ikke forlænger den samlede sagsbehandlingstid.
På Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside kan man finde en vejledning, guides, skemaer og en samling af ofte stillede spørgsmål.
Vejledning og guides
Vejledningen giver en grundig indføring i vurdering af pålidelighed. De kortere guides giver et kort overblik over reglerne for, hvordan ordregivere skal indhente pålidelighedsvurderinger, og hvordan virksomheder kan dokumentere pålidelighed.
- Gå til vejledning i vurdering af pålidelighed
- Gå til guide til ordregiver: Guide til indhentelse af vejledende udtalelse om pålidelighed
- Gå til guide til virksomheder: Guide til dokumentation af pålidelighed
- Guide til virksomheder findes tilsvarende på engelsk - gå til engelsk version
Skemaer
Skemaerne kan anvendes af ordregivere, når de skal anmode om en vejledende udtalelse, og af virksomheder når de vil afgive dokumentation for pålidelighed.
- Gå til skema til ordregivere: Hent skema til anmodning om vejledende udtalelse (docx)
- Gå til skema til til virksomheder: Skema til dokumentation af pålidelighed (docx)
- Gå til skema til virksomheder: Skema til dokumentation af pålidelighed vedr. gæld til det offentlige (docx)
- Skemaerne til virksomheder findes tilsvarende på engelsk - gå til engelske versioner
Ofte stillede spørgsmål
Spørgsmål og svar om pålidelighedsvurderinger og vejledende udtalelser.
Få svar om vurdering af pålidelighed - gå til ofte stillede spørgsmål
Enhed for pålidelighedsvurdering, som er knyttet til konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, kan desuden kontaktes på ep@kfst.dk.
Dokumentation og vurdering af pålidelighed
En ordregiver kan udelukke en virksomhed i en offentlig udbudsproces eller under en igangværende kontrakt, hvis ordregiver vurderer, at en virksomhed er omfattet af en eller flere udelukkelsesgrunde i udbudsloven. Udbudslovens §1 38 giver i den situation virksomheder ret til at dokumentere pålidelighed i forsøget på at undgå udelukkelse.
I udbudsloven finder du reglerne for dokumentation og vurdering af pålidelighed gældende fra den 1. januar 2023.
Tilmeld dig nyhedsbrevet: Nyt om udbud
I nyhedsbrevet orienterer styrelsen løbende om de nyeste vejledninger, udbudsregler, arrangementer om udbud og andre nyheder om udbud og indkøb.