Konkurrence
Techvirksomheder
Techvirksomheder spiller en væsentlig rolle i dansk økonomi, da både virksomheder fra andre brancher og danske forbrugere er i daglig kontakt med dem. Derfor er det vigtigt, at markeder, hvor techvirksomheder er til stede, er præget af effektiv konkurrence. Det kommer både forbrugerne og det øvrige danske erhvervsliv til gode.
Digital forbrugeradfærd
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen identificerer potentialer og udfordringer for forbrugere, som møder techvirksomheder. Det indgår i vidensgrundlaget for regeringens forbrugerpolitik og i varetagelsen af danske interesser i EU ved drøftelser af forbrugerpolitik på det digitale område.
P2B - Platform to Business
P2B-forordningen regulerer forholdet mellem digitale platforme og deres erhvervsbrugere. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen håndhæver som uafhængig konkurrencemyndighed P2B-forordningen.
Udgivelser
Afgørelser
Her kan du finde afgørelser på konkurrenceområdet, som involverer eller har relation til techvirksomheder.
-
Autobutler betaler bøde på 7 millioner kroner
Autobutler, der formidler mekanikeropgaver, betaler en bøde på 7 millioner kroner for at have overtrådt konkurrenceloven. Virksomheden har overtrådt konkurrenceloven ved at indgå aftaler med flere hundrede værksteder om faste priser på bestemte ydelser i bestemte perioder.
Læs mere
-
Rettighedsalliancen får særlig status til at bekæmpe ulovligt indhold på nettet
DSA-tilsynet fører tilsyn med, at onlineplatforme og sociale medier lever op til kravene i forordningen om digitale tjenester, der har til formål at begrænse udbredelsen af ulovligt indhold på nettet. Tilsynet er kommet godt fra start – de første sager er ekspederet, et europæisk samarbejde etableret, og senest er Rettighedsalliancen udpeget som den første danske pålidelige indberetter.
Læs mere
Flere podcasts om digitale platforme
- Publikationsartikel: Virksomheders selvannoncering på onlinesøgemaskiner, 2023
- Publikationsartikel: Betydningen af annoncer for forbrugernes adfærd på onlinesøgemaskiner, 2023
- TECH og KFST - derfor! 2022
- Publikationsartikel: Markedsføring på digitale platforme - Vejledende eller vildledende?, 2021
- Publikationsartikel: Prisalgoritmer og deres betydning for konkurrencen, 2021
- Publikationsartikel: Markedsføring på digitale platforme - Vejledende eller vildledende?, 2021
- Digitale platformes betydning for markederne, 2020
- P2B-forordningen - et overblik over de nye regler, 2020
- Publikationsartikel: Digitale platformes indsamling af brugerdata, 2020
- Publikationsartikel: Digitale platforme - en introduktion, 2019
- Competition & Digitisation Conference - Five speeches from the conference held November 2019