Konkurrence

Tech-virksomheder

Tech-virksomheder spiller en væsentlig rolle i dansk økonomi. Derfor er det vigtigt, at markeder, hvor tech-virksomheder er til stede, er præget af effektiv konkurrence. Læs om forholdet mellem digitale platforme, erhvervsbrugere og forbrugere.

Digitale platforme

Tech-virksomheder kan fx være de digitale platforme, som vi møder, når vi handler på nettet, herunder online markedspladser, søgemaskiner, sociale medier, sammenligningsplatforme eller booking- og bestillingsplatforme. Platformene øger produktudvalget, og gør det nemmere for forbrugerne at sammenligne produkter og priser. For virksomhederne giver platformene mulighed for at nå ud til helt nye kundegrupper.

Som uafhængig konkurrencemyndighed håndhæver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen konkurrenceloven og griber ind, hvis en platform skulle misbruge sin dominerende stilling, eller hvis der er konkurrencebegrænsende aftaler mellem platformene eller deres brugere.

Se afgørelser på tech-området

 

Ofte følger der nye forretningsmodeller med de digitale platforme, og udviklingen går stærkt. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udarbejder analyser og fremlægger anbefalinger til, hvordan de gode tiltag kan understøttes, og markedsfejl kan udryddes.

Som uafhængig konkurrencemyndighed håndhæver vi konkurrenceloven og griber ind, hvis en platform skulle misbruge sin dominerende stilling, eller hvis der er konkurrencebegrænsende aftaler mellem platformene eller deres brugere.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen håndhæver som uafhængig konkurrencemyndighed desuden Platform-to-Business-forordningen (P2B-forordningen), som regulerer forholdet mellem digitale platforme og deres erhvervsbrugere.

Læs også: Platform to Business

 

Lyt til podcasten: TECH og KFST - derfor!

Den digitale økonomi fylder mere og mere på både konkurrence- og forbrugerområdet. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens direktør, Jakob Hald, chef i Center for Tech Ann Sofie Vrang og chef i Forbrugerpolitisk Center Susanne Aamann, giver i dette afsnit indblik i, hvordan. 

 

Har du spørgsmål om digitale platforme?

Kontakt en medarbejder

Er du journalist?

Pressetelefon: +45 4171 5098

Oversigt

Udgivelser om digitale platforme

Vi har samlet alle vores udgivelser om digitale platforme:

 

  • Analyser
  • Vejledninger
  • Adfærdsundersøgelser
  • Artikler
  • Podcasts.
Se oversigt over udgivelser
Forbrugerpolitik

Digital forbrugeradfærd

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen identificerer potentialer og udfordringer for forbrugere, som møder techvirksomheder. Det indgår i:

 

  • vidensgrundlaget for regeringens forbrugerpolitik

  • varetagelsen af danske interesser i EU ved drøftelser af forbrugerpolitik på det digitale område.
Læs om digital forbrugeradfærd

Artikler om digitale platforme

Se alle artikler