Artikel

Har betalte søgeresultater en negativ effekt på konkurrencen og forbrugerne? Indikationer fra analyser af bookingplatforme

Rangeringen af søgeresultater på onlineplatforme er vigtig for både forbrugere og virksomheder. Digitale platformes anvendelse af komplekse algoritmer gør det muligt for sælgere at forbedre deres placering på platformens søgemaskine mod betaling.

Denne artikel præsenterer to studier af en online bookingplaform: en deskriptiv analyse af betalte søgeresultater på en bookingplatform og et adfærdseksperiment, der sammenligner effekten på hotelsalg af henholdsvis prisreduktioner og betalt placering.

I kombination peger de to analyser på, at betalte søgeresultater på online bookingplatforme er mere attraktive for hotellerne end prisreduktioner. Hvor forbrugerne oplever direkte fordele af prisreduktioner, er det er uklart, hvordan de opnår fordele fra betalte søgeresultater.

At opfordre virksomheder til at betale for bedre placering i søgemaskiner i stedet for at give rabatter kan derfor være skadeligt for forbrugerne.