
Børn og unges brug af sociale medier og trivsel

Præsentation af analysen Young Consumers and Social Media
Analysen Young Consumers and Social Media blev præsenteret i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen 6. februar 2025.
Mens de fleste børn og unge ser ud til at trives med sociale medier, finder analysen også udfordringer. Særligt blandt piger samt børn og unge, som viser tegn på lav selvkontrol, er der en tendens til, at forbruget af sociale medier og lav trivsel følges ad. De to grupper oplever blandt andet en højere grad af afhængighed og uønsket fastholdelse på sociale medier end andre børn og unge.
For pigerne er der en tendens til, at deres skoletrivsel falder over tid i årene efter, de har fået en smartphone. Det gælder ikke for drengene.
Nyhedsbrev fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Abonnér på vores nyhedsbrev med fokus på konkurrenceområdet. Nyhedsbrevet giver dig relevant og nyttig viden om fx artikler, vejledninger og andre tiltag, der løbende foregår i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Nyhedsbrevet udkommer ca. 10 gange årligt.