Central klageindgang

Frit valg - Kontrolenhed for afregningspriser

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har på udvalgte fritvalgsområder mulighed for at undersøge den afregningspris, som en offentlig myndighed har fastsat overfor en privat leverandør af fritvalgsydelser. Det følger af konkurrencelovens § 11 b.

Frit valg

’Frit valg’ er borgeres mulighed for frit at vælge mellem offentlige og private leverandører af visse offentlige ydelser. Formålet med reglerne om frit valg er at give borgerne frihed til selv at vælge netop det tilbud, som opfylder den enkeltes behov bedst muligt – dvs. uanset om tilbuddet leveres af en offentlig eller en privat leverandør.

I dag er der indført 'frit valg' på en række velfærdsområder. Det gælder bl.a. inden for:

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens kontrolenhed har på udvalgte fritvalgsområder mulighed for at undersøge den afregningspris, som en offentlig myndighed har fastsat over for en privat leverandør af fritvalgsydelser. Styrelsens kontrolenhed kan undersøge sådanne afregningspriser efter konkurrencelovens § 11 b.

 

Sådan klager du

Du kan klage til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen over en offentlig myndigheds fastsættelse af afregningspriser. Hvis du vil klage til styrelsen, kan du sende en mail til kfst@kfst.dk eller ringe på tlf. nr.: +45 4171 5000.

Kontrolenheden kan behandle klager over, hvorvidt en offentlig myndighed tilbyder private leverandører af ydelser omfattet af frit valg en afregningspris, der er fastsat i overensstemmelse med regler fastsat i anden lovgivning om frit valg.

Enhver kan klage til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens kontrolenhed efter konkurrencelovens § 11 b. Både borgere og virksomheder, herunder private leverandører af ydelser omfattet af frit valg, kan således klage til kontrolenheden. Kontrolenheden kan dog kun tage sager op efter konkurrencelovens § 11 b, hvis kontrolenheden har fået tildelt kompetence til at anvende denne bestemmelse på et specifikt område. 

Gå til bekendtgørelse om, hvilke ordninger om frit valg, der er omfattet af kontrolenhedens kompetence efter konkurrencelovens § 11 b (retsinformation.dk)

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har udarbejdet en vejledning om konkurrencelovens § 11 b, hvor du kan læse mere om kontrolenhedens arbejde og mulighederne for at klage mv.

Læs vejledning om konkurrencelovens § 11 b

 

Lovgrundlag

For at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens kontrolenhed kan undersøge en ordning om frit valg, er det et krav, at styrelsen har fået tildelt kompetence til at anvende konkurrencelovens § 11 b. Denne kompetence kan være tildelt i medfør af den relevante fritvalgslovgivning eller efter forhandling mellem Erhvervsministeren og den minister, som er ansvarlig for den pågældende fritvalgsordning. Det er således ikke alle områder med frit valg, som kontrolenheden har hjemmel til at undersøge efter konkurrencelovens § 11 b.

Kontrolenheden kan med konkurrencelovens § 11 b undersøge:

  1. om værdien af et fritvalgsbevis til brug for personlig pleje, praktisk hjælp og madservice er fastsat i overensstemmelse med regler i serviceloven (retsinformation.dk)
  2. om en afregningspris omfattet af frit valg eller værdien af et fritvalgsbevis for helhedspleje eller madlevering er fastsat i overensstemmelse med regler i ældreloven (retsinformation.dk)
  3. om en afregningspris omfattet af frit valg er fastsat i overensstemmelse med regler i friplejeboligloven (retsinformation.dk) 

Erhvervsministeren har efter forhandling med ældreministeren og social- og boligministeren udstedt en bekendtgørelse, som opregner de områder, hvor Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen som kontrolenhed har mulighed for at undersøge offentlige myndigheders afregningspriser. 

Gå til bekendtgørelse om, hvilke ordninger om frit valg, der er omfattet af kontrolenhedens kompetence efter konkurrencelovens § 11 b (retsinformation.dk)

 

Konkurrencelovens § 11 b

Konkurrencelovens § 11 b indeholder regler om, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan undersøge, om en offentlig myndighed har fastsat en afregningspris i overensstemmelse med regler fastsat i anden lovgivning om frit valg. 

Hvis den offentlige myndighed har fastsat afregningsprisen for lavt, kan styrelsen bl.a. påbyde den offentlige myndighed at stoppe med at fastsætte afregningspriser i strid med reglerne om frit valg. 

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan også påbyde, at den offentlige myndighed skal efterbetale forskellen mellem den afregningspris som den offentlige myndighed har anvendt og den afregningspris, som myndigheden skulle have anvendt, til den private leverandør. 

Gå til konkurrenceloven på retsinformation.dk
Læs vejledning om konkurrencelovens § 11 b

 

Kontrolenhed

Som led i regeringens aftale om en ny ældrereform i april 2024, blev der med virkning fra den 1. juli 2025 oprettet en uafhængig kontrolenhed hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Kontrolenheden skal bidrage til, at kommunerne afregner de private aktører på ældreområdet ensartet og på baggrund af en korrekt beregning. 

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen varetager opgaven som kontrolenhed som en integreret del af styrelsens rolle som uafhængig konkurrencemyndighed. Styrelsen udgør sammen med Konkurrencerådet Danmarks uafhængige konkurrencemyndighed. Konkurrencerådet træffer afgørelser i principielle og større sager.

Kontrolenhedens behandling af sager efter konkurrencelovens § 11 b skal være med til at understøtte, at offentlige myndigheder korrekt beregner afregningspriser, som anvendes over for private leverandører på ældreområdet. Reglerne i konkurrencelovens § 11 b er dermed med til at sikre ligestilling mellem kommunale og private leverandører på ældreområdet. 

 

Ofte stillede spørgsmål

Formålet med konkurrencelovens § 11 b er at sikre ligestilling mellem offentlige og private leverandører af fritvalgsydelser.

Konkurrencelovens § 11 b finder anvendelse i de tilfælde, hvor den offentlige myndighed beregner og fastsætter en afregningspris over for private leverandører af fritvalgsydelser. Med hjemlen i konkurrencelovens § 11 b, hvorefter kontrolenheden kan undersøge en offentlig myndigheds afregningspris, kan kontrolenheden være med til at sikre, at offentlige myndigheder beregner og fastsætter afregningspriserne korrekt.

Gå til konkurrenceloven på retsinformation.dk

Anvendelsesområdet for konkurrencelovens § 11 b er begrænset til kun at omfatte visse fritvalgsordninger. 

Kontrolenheden kan anvende konkurrencelovens § 11 b til at undersøge:

  1. om værdien af et fritvalgsbevis til brug for personlig pleje, praktisk hjælp og madservice er fastsat i overensstemmelse med regler i serviceloven (retsinformation.dk)
  2. om en afregningspris omfattet af frit valg eller værdien af et fritvalgsbevis for helhedspleje og madlevering er fastsat i overensstemmelse med regler i ældreloven (retsinformation.dk)
  3. om en afregningspris omfattet af frit valg er fastsat i overensstemmelse med regler i friplejeboligloven (retsinformation.dk)

Fritvalgsordningerne, som kontrolenheden kan undersøge efter konkurrencelovens § 11 b, er samlet i bekendtgørelsen til konkurrencelovens § 11 b.

Gå til bekendtgørelse om, hvilke ordninger om frit valg, der er omfattet af kontrolenhedens kompetence efter konkurrencelovens § 11 b (retsinformation.dk)

Alle kan som udgangspunkt klage til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens kontrolenhed efter konkurrencelovens § 11 b. Der kan dog være begrænsninger i klageadgangen i de regler, som regulerer den pågældende fritvalgsordning, som din klage vedrører.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har udarbejdet en vejledning om konkurrencelovens § 11 b, hvor du kan læse mere om kontrolenhedens arbejde og mulighederne for at klage mv.

Læs vejledning om konkurrencelovens § 11 b

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen behandler alle henvendelser, som kontrolenheden modtager. Styrelsen har dog mulighed for at prioritere sine ressourcer, jf. konkurrencelovens § 15. Styrelsens mulighed for at prioritere sine ressourcer betyder, at ikke alle henvendelser medfører at der træffes afgørelse. 

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har udarbejdet en vejledning om konkurrencelovens § 11 b, hvor du kan læse mere om styrelsens prioriteringsmuligheder og mulige udfald af en henvendelse til styrelsen kontrolenhedens arbejde og mulighederne for at klage mv.

Læs vejledning om konkurrencelovens § 11 b

Hvis Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vurderer, at din klage giver anledning til at foretage nærmere undersøgelser, vil styrelsen igangsætte sådanne undersøgelser med henblik på at vurdere, om styrelsen vil starte en sag efter konkurrencelovens § 11 b. 

Hvis Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på baggrund af din henvendelse ikke finder grundlag for at foretage nærmere undersøgelser, vil du blive orienteret hurtigst muligt.

Du skal være opmærksom på, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til enhver tid kan beslutte at indstille sagsbehandlingen. Dette følger af konkurrencelovens § 15.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har udarbejdet en vejledning om konkurrencelovens § 11 b, hvor du kan læse mere om styrelsens prioriteringsmuligheder og mulige udfald af en henvendelse til styrelsen kontrolenhedens arbejde og mulighederne for at klage mv.

Læs vejledning om konkurrencelovens § 11 b

Som udgangspunkt er det alene den eller de offentlige myndigheder, der vil være adressater for en eventuel afgørelse i en sag efter konkurrencelovens § 11 b, som vil være part i den pågældende sag. 

Der gælder efter konkurrenceloven et snævert partsbegreb. Det betyder, at du som klager som udgangspunkt ikke vil have partsstatus i en sag. Det skyldes, at du ikke vil være adressat for en eventuel afgørelse. Hvis du ikke er part i en sag, vil du ikke være omfattet af forvaltningslovens regler om aktindsigt og partshøring m.v. Styrelsen vil dog vurdere konkret, om der foreligger en sådan tilstrækkelig individuel, væsentlig interesse, at du som klager måtte have partsstatus.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har udarbejdet en vejledning om konkurrencelovens § 11 b, hvor du kan læse mere om partsbegrebet. 

Læs vejledning om konkurrencelovens § 11 b

Du kan finde eksempler på tidligere afgørelser efter konkurrencelovens § 11 b på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside.

Se tidligere afgørelser efter konkurrencelovens § 11 b