Analyse
Analyse af overheadomkostninger på fritvalgsområdet
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har udarbejdet en analyse af overheadomkostninger på fritvalgsområdet. Analysen danner grundlag for faste overheadsatser, som kommuner fra den 1. juli 2025 og med hjemmel i henholdsvis ældreloven og friplejeboligloven skal anvende, når kommunerne beregner afregningspriser overfor private leverandører på fritvalgsområdet.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har i forlængelse af aftale om reform af ældreområdet foretaget en analyse af overheadomkostningerne på fritvalgsområdet fra et antal udvalgte kommuner. På baggrund af analysearbejdet har styrelsen beregnet en gennemsnitlig overheadprocent for hver af de respektive tilbud, som skal danne grundlag for niveauet for overheadsatserne til brug ved afregning vedrørende friplejeboliger, madlevering og helhedspleje. De faste overheadsatser skal være med til at mindske usikkerhed, bureaukrati og administration forbundet med at skulle opgøre overheadomkostninger i de enkelte kommuner. Med udgangspunkt i analysens beregninger fastsættes overheadsatserne i bekendtgørelse om fast overheadsats, som udstedes af ældreministeren efter forhandling med erhvervsministeren. Overheadsatserne indgår i udkast til bekendtgørelse om overhead, som Ældreministeriet og Erhvervsministeriet sender i offentlig høring den 1. april 2025.
En fast overheadsats betyder, at der i medfør af henholdsvis friplejeboliglovens og ældrelovens regler vil gælde en fast overheadsats i afregningsprisen for private leverandørers levering af henholdsvis friplejeboliger, helhedspleje og madlevering. Kommunerne vil fortsat skulle beregne afregningsprisen ud fra kommunens gennemsnitlige langsigtede omkostninger ved at levere tilbuddet, hvor overheadomkostningerne skal beregnes som en fast procentdel af de direkte og øvrige indirekte omkostninger.