Analyse

Young Consumers and Social Media

Afhængighed af sociale medier ledsages af lavere trivsel. Særligt personer med lav selvkontrol og teenagepiger udviser symptomer på afhængighed af sociale medier, og de trives dårligere. De fleste forbinder dog sociale medier med sjov og læring, og et flertal af børn og unge udviser ikke væsentlige tegn på afhængighed. Det viser analysen ”Young Consumers and Social Media” fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Analysen viser, at piger – særligt teenagepiger – samt børn og unge med lav selvkontrol, udviser flest symptomer på afhængighed og fastholdelse, ligesom de oplever lavere trivsel end gennemsnittet.

Piger og drenges skoletrivsel udvikler sig forskelligt, når de får en adgang til en smartphone. Drengenes skoletrivsel stiger lidt i årene efter, de får en smartphone. Pigernes trivsel stiger umiddelbart, men falder betydeligt i de efterfølgende år.

Desuden peger analysen på, at piger oplever en nedgang i skoletrivsel, efter de har fået adgang til deres foretrukne chatmedie.

De fleste børn og unge udviser ikke tegn på afhængighed af sociale medier, men cirka hver femte i alderen 11-25 år udviser moderate til svære tegn herpå. Blandt teenagere er andelen af piger med moderate til svære tegn på afhængighed to-tre gange højere end andelen af drenge.

Teenagepiger skiller sig konsekvent ud. De har et højt forbrug af sociale medier, og de har flere afhængighedssymptomer og lavere trivselsniveauer end drenge. Gruppen, der bruger mest daglig tid på sociale medier, er de 13-17-årige piger med 3 timer og 34 minutter.

Ud over pigerne er børn og unge med mindre selvkontrol blandt de mest udfordrede. De oplever en større grad af fastholdelse og har flere symptomer på afhængighed end andre børn og unge. Selvkontrol er en personlig egenskab. Men evnen til at kontrollere sin egen adfærd afhænger i høj grad også af omgivelserne. Hvis et miljø er designet til at være fristende, kræver det mere selvkontrol at stå imod fristelsen.

Det har ikke været muligt at påvise en direkte sammenhæng mellem børn og unges trivsel og den tid, de bruger på sociale medier. Analysen viser, at børn og unge, som viser tegn på afhængighed, har et større tidsforbrug, men der er mange børn og unge med et højt tidsforbrug, som ikke oplever afhængighed og trives godt.

Børn og unges tidsforbrug på sociale medier er forholdsvist højt. I gennemsnit bruger de dagligt 2 timer og 40 minutter på sociale medier. 12 procent af pigerne bruger mere end 5 timer om dagen, mens det er 7 procent af drengene. Piger med forældre, der bruger relativt meget tid på sociale medier, har ofte selv et relativt stort tidsforbrug på sociale medier.

I analysen ses også på betydningen af, hvilket konkret medie, der benyttes. Indholdsmedier som Instagram, TikTok og YouTube fastholder i højere grad brugerne i længere tid, end de ønsker. Følelsen af at være fastholdt er derimod mindre udtalt for chatmedier som Snapchat, Messenger og Discord. Tidsforbruget på indholdsmedierne er også noget større end tidsforbruget på chatmedier.

Analysen sondrer ikke mellem forbrug af sociale medier i og uden for skoletiden, og skolernes praksis for anvendelse af sociale medier kan være strammet op siden undersøgelsen blev gennemført. Det vil i givet fald kunne påvirke de unges brug af sociale medier.

I alt har 3.445 børn og unge samt 2.381 forældre deltaget i undersøgelsen. Svarene fra børn og unge er blandt andet holdt op mod resultaterne i skolernes nationale trivselsmålinger, og analysen er baseret på deltagernes faktiske – og ikke deres selvrapporterede – tidsforbrug på sociale medier. Børnene og de unge er spurgt ind til deres oplevelse af fastholdelse på specifikke medier. Desuden benyttes veletablerede metoder fra psykologien til at måle selvkontrol, afhængighed og trivsel.

Undersøgelsen er udarbejdet som et bidrag til Trivselskommissionens arbejde. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har ansvaret for analysens indhold. Undersøgelsen er medfinansieret af Børne- og Undervisningsministeriet, som er sekretariat for Trivselskommissionen.

Som opfølgning på analysen undersøger Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i øjeblikket, om det er muligt med enkle midler at styrke unges bevidsthed om deres forbrug af sociale medier, herunder reducere eventuel afhængighed.

Lyt til podcast, hvor adfærdsforskerne Andreas Maaløe og Sofie Gelskov fortæller om undersøgelsen blandt 3.445 danske børn og unge samt 2.381 forældre

Læs dansk resumé af analysen