Artikel

Virksomheders selvannoncering på onlinesøgemaskiner

Annoncering via onlinesøgemaskiner er i dag det største enkeltsegment på det danske reklamemarked. Artiklen beskriver danske virksomheders brug af såkaldt "selvannoncering".

Generelle onlinesøgemaskiner viser ikke kun links til de mest relevante hjemmesider. Betalte annoncer vises i flere tilfælde øverst i listen af søgeresultater.

Annoncering via onlinesøgemaskiner er i dag det største enkeltsegment på det danske reklamemarked. Virksomheder vælger, under hvilke søgeord de vil have vist sine annoncer og betaler typisk, når en forbruger klikker på annonceresultatet.

Syv ud af ti danske virksomheder, der annoncerer via Google, vælger at annoncere på søgninger efter sit eget firmanavn, såkaldt selvannoncering.

I denne artikel vises det blandt andet, at danske virksomheders udgifter til selvannoncering på Googles søgemaskine hovedsageligt fører til, at de gratis klik, som virksomheden ville have fået uden nogen annoncer, bliver konverteret til betalte annonceklik.