Presse
Artikler
Under titlen "Velfungerende markeder" udgiver vi løbende publikationsartikler om aktuelle konkurrence- og forbrugerforhold. Artiklerne vil blandt andet servere større analyser og faglige vurderinger i en kortere og mere tilgængelig form.
-
Prisniveauet i Danmark
Det danske prisniveau var i 2022 godt 15 procent højere end gennemsnittet i syv sammenlignelige EU-lande, når der tages højde for forskelle i velstand, moms og afgifter. Det relativt høje danske prisniveau afspejler, at priserne på tjenesteydelser er ganske høje. De danske varepriser er derimod ikke særskilt høje.
Læs mere -
Hvilende pensionsordninger - omfang og omkostninger
Der er meget at spare ved at samle hvilende pensionsordninger hos et selskab.
Læs mere -
Sikrere samhandel med adfærdsdesign - resultater af feltforsøg på c2c-markedet
I samarbejde med Den Blå Avis (DBA) og Politiets særlige enhed, Nationalt Center for It-Kriminalitet, har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen gennemført et felteksperiment med det formål at øge sikkerheden på C2C-platforme via nudging. Eksperimentet viser at enkle virkemidler kan styrke sikkerheden på området.
Læs mere -
Virksomheders bødevedtagelser - Konkurrencerådets afgørelser i 2021-2023
Overtrædelser af konkurrenceloven kan have væsentlige samfundsskadelige virkninger. I denne artikel kan der læses mere om virksomheders muligheder for at afslutte en sag med en udenretlig bødevedtagelse efter reglerne blev ændret i 2021.
Læs mere -
Regulering af salg af lægemidler – med udgangspunkt i Ozempic
I artiklen ” Regulering af salg af lægemidler – med udgangspunkt i Ozempic” følger Konkurrencerådet op på sine analyser af markedet for receptpligtig medicin, som sælges på apotekerne. Artiklen sætter særlig fokus på salget af Novo Nordisk-lægemidlet, Ozempic, som er meget efterspurgt og derfor også har stor betydning i de regionale budgetter.
Læs mere -
Grøn forbrugeradfærd: Forbrugernes syn på potentialer og barrierer
Er det værre at spise oksekød end at flyve? Forbrugerne har svært ved at gennemskue, hvordan de bedst nedbringer deres CO2-aftryk, og de vurderer, at den gennemsnitlige forbruger kan reducere sit CO2-aftryk mere, end de selv har mulighed for. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har undersøgt forbrugernes grønne adfærd.
Læs mere -
Consumers and Companies Benefit From Transparent Green Marketing
Europa-Parlamentet har vedtaget nye regler om ”greenwashing”. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har gennemført et adfærdseksperiment for at teste, hvordan forskellige klimaudsagn påvirker forbrugernes valg af fødevarer. Styrelsen har brugt eksperimentets resultater i forhandlingerne om de nye regler.
Læs mere -
Do Behaviorally Informed Pop-up Messages Curb Problematic Gambling Behavior.
Pop op-beskeder på online spillesider har ingen effekt på spillernes adfærd. Artiklen er på engelsk.
Læs mere -
Konkurrencen i advokatbranchen
Nye beregninger af indtjeningen i advokatbranchen bekræfter, at konkurrencen i branchen ikke er velfungerende. Overskudsgraden i branchen er steget væsentligt siden 00'erne og er høj relativt til andre sammenlignelige brancher.
Læs mere -
Har betalte søgeresultater en negativ effekt på konkurrencen og forbrugerne? Indikationer fra analyser af bookingplatforme
Rangeringen af søgeresultater på onlineplatforme er vigtig for både forbrugere og virksomheder. Digitale platformes anvendelse af komplekse algoritmer gør det muligt for sælgere at forbedre deres placering på platformens søgemaskine mod betaling.
Læs mere