Tech-virksomheder
Nyheder om digitale platforme
Digitale platforme spiller en stadig større rolle som bindeled mellem forbrugere og virksomheder. Her får du en samlet oversigt over nyheder om digitale platforme fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Nyheder om digitale platforme
-
Rettighedsalliancen får særlig status til at bekæmpe ulovligt indhold på nettet
DSA-tilsynet fører tilsyn med, at onlineplatforme og sociale medier lever op til kravene i forordningen om digitale tjenester, der har til formål at begrænse udbredelsen af ulovligt indhold på nettet. Tilsynet er kommet godt fra start – de første sager er ekspederet, et europæisk samarbejde etableret, og senest er Rettighedsalliancen udpeget som den første danske pålidelige indberetter.
Læs mere
-
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen undersøger markedet for cloudtjenester til erhvervslivet og den offentlige sektor
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen iværksætter en analyse af konkurrencen på markedet for cloudtjenester til erhvervslivet og den offentlige sektor. Analysen har til formål at identificere eventuelle udfordringer for konkurrencen.
Læs mere
-
Nudging kan fremme sikkerheden ved handel mellem private
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har netop offentliggjort artiklen ”Sikrere samhandel med adfærdsdesign – resultater fra et feltforsøg på C2C-markedet”.
Læs mere
-
Nyt tilsyn med danske digitale formidlingstjenester
DSA-tilsynet, der har hjemme i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, vil fra 17. februar føre tilsyn med omkring 400 danske digitale formidlingstjenester. Det kan eksempelvis være onlinemarkedspladser, sociale medier eller søgemaskiner. DSA-tilsynet skal holde øje med, at tjenesterne lever op til nye EU-regler, som gør det mere trygt og sikkert at færdes på internettet.
Læs mere
-
Autobutler får påbud om at stoppe fastprisaftaler
I en årrække har Autobutler, der formidler mekanikeropgaver, overtrådt konkurrenceloven ved at have aftaler med flere hundrede værksteder om faste priser på bestemte ydelser i bestemte perioder. Konkurrencerådet har afgjort sagen, som herefter fortsætter ved domstolene med henblik på, at Autobutler får en bøde.
Læs mere
-
Politisk aftale om Digital Markets Act
Det Europæiske Råd og Europa-Parlamentet har indgået en politisk aftale, der skal sikre fair og effektiv konkurrence på digitale markeder. Forordningen (Digital Markets Act) ventes at træde i kraft i nær fremtid.
Læs mere
-
Peugeot-forhandlere har ulovligt boykottet bilbasen.dk
Konkurrencerådet har afgjort, at Peugeot Forhandler Foreningen har overtrådt konkurrenceloven ved at have vedtaget en kollektiv boykot af bilportalen bilbasen.dk.
Læs mere
-
Digital platform betaler millionbøde for at overtræde konkurrenceloven
Ageras A/S har accepteret en bøde på 1.275.000 kroner for at have overtrådt konkurrencereglerne ved at have anvendt en prisnormeringsmekanisme og minimumspriser på platformen ageras.dk. På den digitale platform kan kunder få tre tilbud på eksempelvis revisions- eller bogføringsydelser.
Læs mere
-
Prisalgoritmer og deres betydning for konkurrencen
Flere danske e-handelsvirksomheder anvender prisalgoritmer til at fastsætte prisen på deres produkter. Det ventes, at erhvervslivet i stigende grad vil benytte sig af prisalgoritmer i fremtiden.
Læs mere
-
Markedsføring på digitale platforme
Digitale platforme spiller en stadig større rolle som bindeled mellem forbrugere og virksomheder. Platformene hjælper bl.a. forbrugerne med at afsøge markederne og finde frem til de bedste produkter til den bedste pris. Samtidig kan platformene skærpe konkurrencen mellem virksomhederne.
Læs mere
-
New opportunities and challenges for consumers in digital markets
Gennem det seneste årti har de digitale markeder vundet indpas. Vi køber mere online end nogensinde før, og virksomheder har taget den digitale virkelighed til sig gennem innovation og nye digitale værktøjer.
Læs mere
-
Digitale platformes indsamling af brugerdata
Ny kortlægning viser en omfattende sporing af danske brugere på digitale platforme.
Læs mere
-
Digitale platforme - en introduktion
Digitale platforme har stigende betydning for konkurrencen og for danske forbrugere. Digitale platforme giver bl.a. bedre mulighed for, at virksomheder og forbrugere kan finde hinanden og handle på nye måder. De giver forbrugerne bedre adgang til at sammenligne priser og produkter fra forskellige sælgere, og de styrker konkurrencen mellem virksomheder.
Læs mere
-
Digitalt vækstudspil kan styrke konkurrencen og forbrugerforholdene
Regeringen har i dag lanceret sit digitale vækstudspil ”Strategi for Danmarks digitale vækst”. Udspillet indeholder flere elementer, som kan få betydning for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens arbejde for at skabe velfungerende markeder.
Læs mere