Pressemeddelelse

Autobutler betaler bøde på 7 millioner kroner

Autobutler, der formidler mekanikeropgaver, betaler en bøde på 7 millioner kroner for at have overtrådt konkurrenceloven. Virksomheden har overtrådt konkurrenceloven ved at indgå aftaler med flere hundrede værksteder om faste priser på bestemte ydelser i bestemte perioder.

Direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Jakob Hald, siger:

Autobutler har haft aftaler om faste priser på en række af de ydelser, som de sælger via platformen. Det er en overtrædelse af konkurrencereglerne.
Aftaler om faste priser sætter konkurrencen ud af spil og kan betyde, at forbrugerne kommer til at betale højere priser, end de ellers ville have gjort.
Platforme skal være særligt opmærksomme på, at de selvstændige virksomheder, som er til stede på platformene, sætter deres egne priser.


Autobutler betaler en bøde på 7 millioner kroner. Sagen er afgjort ved et indenretligt forlig.

Autobutler driver en udbudsportal på nettet, hvor bilejere, der skal have repareret eller vedligeholdt deres bil, kan indhente tilbud fra forskellige værksteder.

Konkurrencerådet afgjorde i juni 2023, at Autobutlers aftaler med flere hundrede mekanikere var i strid med konkurrenceloven. Rådet påbød samtidig virksomheden at ophøre med adfærden og afstå fra lignende adfærd fremover.

Aftalerne blev indgået i bestemte perioder i tidsrummet fra minimum marts 2016 til oktober 2021. De gjaldt mindst ni forskellige ydelser: Air-condition service med eller uden rens, basisservice, biltjek, bremse, hjul-skifte med eller uden dækopbevaring, olieskift og synstjek.

Det enkelte værksted kunne vælge, om det ville være med på den faste pris i en bestemt periode og tilmelde sig hos Autobutler. Aftalen forhindrede de deltagende værksteder i at konkurrere på pris, hvilket kan have svækket kundemobiliteten mellem de deltagende værksteder og svækket den indbyrdes konkurrence om kunderne: Det kan generelt føre til højere priser og lavere kvalitet.

Ved fastsættelsen af bøden på 7 millioner kroner er der lagt vægt på overtrædelsens grovhed og omfanget af Autobutlers deltagelse heri. Der er desuden lagt vægt på overtrædelsens varighed og virksomhedens omsætning. Der er også taget hensyn til, at virksomheden har medvirket til sagens afslutning.

For yderligere information

Kontakt kommunikationschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Hanne Arentoft, på telefon 41 71 50 98.

Pressemeddelelser fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

Når du tilmelder dig, vil du modtage alle pressemeddelelser fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, herunder om Konkurrencerådets afgørelser, analyser m.v.