Pressemeddelelse
Piger og unge med lav selvkontrol er mest udfordret af sociale medier
Afhængighed af sociale medier ledsages af lavere trivsel. Særligt personer med lav selvkontrol og teenagepiger udviser symptomer på afhængighed af sociale medier, og de trives dårligere. De fleste forbinder dog sociale medier med sjov og læring, og et flertal af børn og unge udviser ikke væsentlige tegn på afhængighed. Det viser analysen ”Young Consumers and Social Media” fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Jakob Hald, siger:
Mens de fleste børn og unge ser ud til at trives med sociale medier, finder analysen også udfordringer. Særligt blandt piger samt børn og unge, som viser tegn på lav selvkontrol, er der en tendens til, at forbruget af sociale medier og lav trivsel følges ad. De to grupper oplever blandt andet en højere grad af afhængighed og uønsket fastholdelse på sociale medier end andre børn og unge.
For pigerne er der en tendens til, at deres skoletrivsel falder over tid i årene efter, de har fået en smartphone. Det gælder ikke for drengene.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har undersøgt sammenhænge mellem børn og unges brug af sociale medier og trivsel. Resultaterne er offentliggjort i analysen “Young Consumers and Social Media”.
Analysen viser, at piger – særligt teenagepiger – samt børn og unge med lav selvkontrol, udviser flest symptomer på afhængighed og fastholdelse, ligesom de oplever lavere trivsel end gennemsnittet.
Piger og drenges skoletrivsel udvikler sig forskelligt, når de får en adgang til en smartphone. Drengenes skoletrivsel stiger lidt i årene efter, de får en smartphone. Pigernes trivsel stiger umiddelbart, men falder betydeligt i de efterfølgende år.
Desuden peger analysen på, at piger oplever en nedgang i skoletrivsel, efter de har fået adgang til deres foretrukne chatmedie.
De fleste børn og unge udviser ikke tegn på afhængighed af sociale medier, men cirka hver femte i alderen 11-25 år udviser moderate til svære tegn herpå. Blandt teenagere er andelen af piger med moderate til svære tegn på afhængighed to-tre gange højere end andelen af drenge.
Teenagepiger skiller sig konsekvent ud. De har et højt forbrug af sociale medier, og de har flere afhængighedssymptomer og lavere trivselsniveauer end drenge. Gruppen, der bruger mest daglig tid på sociale medier, er de 13-17-årige piger med 3 timer og 34 minutter.
Ud over pigerne er børn og unge med mindre selvkontrol blandt de mest udfordrede. De oplever en større grad af fastholdelse og har flere symptomer på afhængighed end andre børn og unge. Selvkontrol er en personlig egenskab. Men evnen til at kontrollere sin egen adfærd afhænger i høj grad også af omgivelserne. Hvis et miljø er designet til at være fristende, kræver det mere selvkontrol at stå imod fristelsen.
Det har ikke været muligt at påvise en direkte sammenhæng mellem børn og unges trivsel og den tid, de bruger på sociale medier. Analysen viser, at børn og unge, som viser tegn på afhængighed, har et større tidsforbrug, men der er mange børn og unge med et højt tidsforbrug, som ikke oplever afhængighed og trives godt.
Børn og unges tidsforbrug på sociale medier er forholdsvist højt. I gennemsnit bruger de dagligt 2 timer og 40 minutter på sociale medier. 12 procent af pigerne bruger mere end 5 timer om dagen, mens det er 7 procent af drengene. Piger med forældre, der bruger relativt meget tid på sociale medier, har ofte selv et relativt stort tidsforbrug på sociale medier.
I analysen ses også på betydningen af, hvilket konkret medie, der benyttes. Indholdsmedier som Instagram, TikTok og YouTube fastholder i højere grad brugerne i længere tid, end de ønsker. Følelsen af at være fastholdt er derimod mindre udtalt for chatmedier som Snapchat, Messenger og Discord. Tidsforbruget på indholdsmedierne er også noget større end tidsforbruget på chatmedier.
Analysen sondrer ikke mellem forbrug af sociale medier i og uden for skoletiden, og skolernes praksis for anvendelse af sociale medier kan være strammet op siden undersøgelsen blev gennemført. Det vil i givet fald kunne påvirke de unges brug af sociale medier.
I alt har 3.445 børn og unge samt 2.381 forældre deltaget i undersøgelsen. Svarene fra børn og unge er blandt andet holdt op mod resultaterne i skolernes nationale trivselsmålinger, og analysen er baseret på deltagernes faktiske – og ikke deres selvrapporterede – tidsforbrug på sociale medier. Børnene og de unge er spurgt ind til deres oplevelse af fastholdelse på specifikke medier. Desuden benyttes veletablerede metoder fra psykologien til at måle selvkontrol, afhængighed og trivsel.
Undersøgelsen er udarbejdet som et bidrag til Trivselskommissionens arbejde. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har ansvaret for analysens indhold. Undersøgelsen er medfinansieret af Børne- og Undervisningsministeriet, som er sekretariat for Trivselskommissionen.
Som opfølgning på analysen undersøger Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i øjeblikket, om det er muligt med enkle midler at styrke unges bevidsthed om deres forbrug af sociale medier, herunder reducere eventuel afhængighed.
Fakta om børn og unge i alderen 8-25 år og sociale medier
Børn og unge har gode oplevelser med sociale medier, og forbruget er stort
- 64 procent af børn og unge oplever ofte, meget ofte eller altid at have det sjovt på sociale medier. 35 procent oplever ofte, meget ofte eller altid at lære noget eller at blive inspireret på deres foretrukne sociale medie.
- Børn og unge bruger i gennemsnit dagligt cirka 2 timer og 40 minutter på sociale medier.
- Piger i alderen 13-17 bruger mest tid på sociale medier. I gennemsnit har piger i denne gruppe et dagligt forbrug på 3 timer og 34 minutter.
- I gennemsnit var de unge i undersøgelsen ca. 10 år, da de fik deres første smartphone.
- Unge, der i dag er mellem 13-17 år, fik deres telefon ca. to år tidligere, end de unge, der er mellem 18-25 år i dag. Tendensen til tidligere debut gør sig også gældende for sociale medier.
Piger og gruppen med lav selvkontrol er mest udfordret
- Der findes et fald i pigers skoletrivsel omtrent samtidig med, at de får en smartphone. Et sådant fald findes ikke blandt drenge set under et.
- Der findes et fald i pigernes skoletrivsel samtidig med, at de begynder at bruge deres foretrukne sociale chatmedie.
- I alle aldersgrupper viser piger flere tegn på afhængighed end drenge. 31 procent af piger i alderen 13-17 år viser moderate til svære tegn på afhængighed.
- Børn og unge med mindre selvkontrol end gennemsnittet bruger i gennemsnit ca. 25 minutter mere tid på sociale medier. De oplever derudover en langt større grad af fastholdelse og har flere symptomer på afhængighed, end børn og unge med en højere grad af selvkontrol.
De børn og unge, som føler sig mest fastholdt, bruger mest tid på sociale medier
- Dem, som føler sig mest fastholdt, bruger i gennemsnit 57 minutter mere på yndlingsplatformen end dem, som føler sig mindst fastholdt.
- 29 procent af børn og unge bruger ofte, meget ofte eller altid længere tid på sociale medier, end de gerne vil.
- 21 procent har ofte, meget ofte eller altid svært ved at lukke den platform, de er inde på.
- 10 procent fortryder ofte, meget ofte eller altid den tid, de har brugt på sociale medier.
Der er ikke systematisk lavere trivsel hos børn og unge, der bruger mere daglig tid på sociale medier. Afhængighed af sociale medier har til gengæld en klar negativ sammenhæng med unges trivsel for begge køn
- Piger udviser generelt flere tegn på afhængighed end drenge.
- De børn og unge, der oplever flest symptomer på afhængighed, har 15 procent lavere trivsel sammenlignet med dem, der har færrest symptomer på afhængighed.
- 20 procent af de 11-25-årige viser moderate til svære tegn på afhængighed af sociale medier. Tegn på afhængighed er negative følelser såsom stor trang til eller forstyrrende længsel efter sociale medier.
Forbruget af indholdsmedier har en tættere sammenhæng med fastholdelse og tidsforbrug, end forbruget af chatmedier har
- I gennemsnit bruger børn og unge dagligt 1 time og 21 minutter på deres foretrukne indholdsmedie, hvilket er mere end de gennemsnitlige 43 minutter, de bruger på chatmedier.
Pigernes tidsforbrug på sociale medier afspejler deres forældres
- Piger, hvis forældre bruger sociale medier mindst, er i gennemsnit på sociale medier 2 timer og 12 minutter dagligt.
- Piger, hvis forældre har det største forbrug, bruger i gennemsnit sociale medier i 3 timer og 26 minutter dagligt.
Adfærdsvidenskabelig analyse af børn, unge og sociale medier ”Young Consumers and Social Media”
- Analysen undersøger sammenhænge mellem børn og unges brug af sociale medier og deres trivsel.
- Analysen bygger på omfattende og forskellige typer data fra 3.445 børn og unge i alderen 8-25 år samt 2.381 forældre.
- Der er målt på: Trivsel, selvkontrol, tidsforbrug på sociale medier, typer af sociale medier, fastholdelse til sociale medier, afhængighed i forhold til sociale medier og motivation for at bruge sociale medier.
- Deltagernes svar er kædet sammen med registerdata fra Danmarks Statistik om skoletrivsel (nationale trivselsmålinger) og socioøkonomisk baggrundsdata fra Forskerdatabasen. Det har således været muligt at sammenholde udviklingen i det enkelte barns trivsel med tidspunktet, hvor barnet blev introduceret for henholdsvis smartphone og sociale medier.
- I analysen indgår skærmbilleder af deltagernes telefoner, hvoraf det fremgår, hvor meget tid der er brugt på de enkelte sociale medier.
For yderligere information
Kontakt kommunikationschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Hanne Arentoft, på telefon 41 71 50 98.
Links
- Læs analysen "Young Consumers and Social Media"
- Podcast: "Unge forbrugere og sociale medier" med souschef Andreas Maaløe Jespersen og adfærdsrådgiver Sofie Gelskov fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
- Dansk resumé: Unge forbrugere og sociale medier (pdf)
- Illustration (kan benyttes frit i forbindelse med redaktionel omtale af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og ved kreditering af Louise Thrane Jensen)
- Læs Erhvervsministeriets pressemeddelelse
- Pressefoto af Jakob Hald
Pressemeddelelser fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Når du tilmelder dig, vil du modtage alle pressemeddelelser fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, herunder om Konkurrencerådets afgørelser, analyser m.v.