Konkurrence

Fusioner og fusionskontrol

Fusionskontrol sikrer, at fusioner ikke hæmmer effektiv konkurrence, hvilket beskytter forbrugere og virksomheder mod skadelige markedseffekter. Få overblik over fusionsreglerne og læs om den indledende kontakt før anmeldelse af ny fusion.

Konkurrencelovens regler om fusionskontrol

Det fremgår af konkurrenceloven, hvilke fusioner der skal kontrolleres af myndighederne. Det gælder blandt andet fusioner, hvor:

  • mindst 2 af de deltagende virksomheder hver især har en årlig omsætning i Danmark på mindst 100 millioner kroner, og
  • den fusionerede virksomhed har en samlet årlig omsætning i Danmark på mindst 900 millioner kroner.

eller

  • mindst én af de deltagende virksomheder har en samlet årlig omsætning i Danmark på mindst 3,8 mia. kr., og
  • mindst én af de øvrige deltagende virksomheder har en samlet årlig omsætning på verdensplan på mindst 3,8 mia. kr.

Reglerne om fusionskontrol betyder blandt andet også, at:

  • en fusion over tærsklerne skal anmeldes til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
  • fusionen må ikke gennemføres, før den er godkendt.
  • det kan være nødvendigt, at virksomhederne afgiver tilsagn, før fusionen kan godkendes.

Godkendelse af fusion

En fusion skal godkendes, hvis den ikke hæmmer den effektive konkurrence betydeligt. Hvis fusionen hæmmer den effektive konkurrence, skal fusionen forbydes.

Før en fusion kan godkendes, skal det blandt andet være klart, hvilke markeder den påvirker, og hvordan de markeder er defineret i forhold til produkter/ydelser og geografi.

Se Vejledning om fusionskontrol (september 2022)

Se listen over igangværende fusionssager

 

En fusion er blandt andet omfattet af fusionskontrol i Danmark, hvis mindst 2 af de deltagende virksomheder hver især har en årlig omsætning i Danmark på mindst 100 mio. kroner, og den fusionerede virksomhed har en samlet årlig omsætning i Danmark på mindst 900 mio. kroner, eller hvis mindst én af de deltagende virksomheder har en samlet årlig omsætning i Danmark på mindst 3,8 mia. kr., og mindst én af de øvrige deltagende virksomheder har en samlet årlig omsætning på verdensplan på mindst 3,8 mia. kr.

  • Ifølge konkurrenceloven skal en fusion, der ikke hæmmer den effektive konkurrence betydeligt, godkendes. Omvendt skal fusioner, som hæmmer den effektive konkurrence betydeligt, forbydes.

  • Fusionskontrollen kan være meget omfattende. Det skal stå helt klart, hvilke markeder fusionen kan påvirke, og hvordan markederne præcist er defineret – både i forhold til produkter/ydelser og geografi. Det kan være nødvendigt med en markedsundersøgelse, og i nogle sager skal der gennemføres større økonomiske analyser af forskellige scenarier.

  • Hvis en fusion ikke umiddelbart kan godkendes, kan den eventuelt godkendes med tilsagn. Tilsagn er forslag til ændringer af den anmeldte fusion, som virksomhederne selv formulerer og forpligter sig til. For eksempel kan de give tilsagn om at frasælge et forretningsområde i forbindelse med fusionen. Tilbudte tilsagn skal fuldstændigt fjerne konkurrenceproblemerne, og de skal i enhver henseende være komplette og effektive.

  • De fusionerende virksomheder er forpligtet  til at afvente godkendelse, før fusionen gennemføres. Det kan straffes med bøde, hvis virksomhederne ikke overholder reglerne.

Fusioner på teleområdet, der ikke møder Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens generelle tærskelværdier, er også omfattet af konkurrencemyndighedernes fusionskontrol, hvis Erhvervsstyrelsen henviser dem til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen efter de sektorspecifikke fusionsregler i telelovens § 51 a.

Det er de virksomheder, der deltager i fusionen, der selv har pligt til at meddele fusionen til Erhvervsstyrelsen. Fusionen må ikke gennemføres, før fusionen er meddelt, og Erhvervsstyrelsen har vurderet, om fusionen skal henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen med henblik på gennemførelse af fusionskontrol efter konkurrenceloven. Hvis en fusion er anmeldelsespligtig efter konkurrencelovens almindelige regler om fusionskontrol, skal fusionen ikke også meddeles til Erhvervsstyrelsen, men kun til KFST ligesom alle andre anmeldelsespligtige fusioner.

Læs mere om fusioner på teleområdet (erhvervsstyrelsen.dk)

 

Fusioner under de almindelige omsætningstærskler

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan kræve visse potentielt konkurrenceskadelige fusioner anmeldt, selv om de er under de almindelige tærskelværdier for, hvornår fusioner skal anmeldes til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

 

Konkurrencerådet har udarbejdet en vejledning om reglerne for fusioner under de almindelige omsætningstærskler. Den giver et overordnet overblik over betingelserne såvel som fristerne for, hvornår og hvordan Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan kræve fusioner under de almindelige omsætningstærskler anmeldt.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan kræve en fusion anmeldt, hvis:

  1. de deltagende virksomheder tilsammen har en samlet årlig omsætning i Danmark på mindst 50 mio. kr., og
  2. styrelsen vurderer, at der er risiko for, at fusionen hæmmer den effektive konkurrence betydeligt, navnlig som følge af skabelsen eller styrkelsen af en dominerende stilling.

Virksomheder har ikke pligt til at oplyse Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om en fusion under de almindelige omsætningstærskler. Der kan dog være tilfælde, hvor virksomheder er i tvivl om, hvorvidt styrelsen potentielt vil kræve en fusion anmeldt. I sådanne tilfælde kan virksomheder henvende sig til styrelsen (eventuelt fortroligt) for at få vejledning om reglerne om anmeldelse af fusioner under de almindelige omsætningstærskler samt om styrelsens processer i forbindelse hermed eller i øvrigt for at gøre styrelsen opmærksom på en fusion.

Virksomheder, der ikke er en del af en fusion, kan også henvende sig til KFST for at gøre opmærksom på en eventuelt konkurrencebegrænsende fusion. 

Vejledningen beskriver desuden sagsprocessen for de fusioner, hvor der er en vis sandsynlighed for, at de vil blive krævet anmeldt.

Læs vejledning om fusioner under de almindelige omsætningstærskler

 

Vil du anmelde en ny fusion?

Virksomheder, der ønsker at anmelde en ny fusion, bør tage kontakt til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i god tid inden de vil anmelde fusionen.

En tidlig kontakt gør det muligt at afklare eventuelle spørgsmål til anmeldelsesprocessen, forventningsafstemme om tidsplan og dokumentationskrav samt drøfte mulige udfordringer. Det kan dermed bidrage til en mere smidig og effektiv sagsbehandling, både for fusionsparterne og styrelsen.

Se vejledning om fusionsanmeldelser og -gebyrer (april 2024)

Kontakt os

Ann Sofie Vrang

Kontorchef for Konkurrencecenter for Medier og Fusioner

E: asj@kfst.dk
T: 4171 5016

Før du anmelder en ny fusion

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens behandling af fusioner er målrettet den enkelte fusion, og både type og omfang af styrelsens undersøgelser kan derfor variere fra sag til sag.

 

Før anmeldelsen af en ny fusion drøfter Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen meget gerne fusionen og udkast til fusionsanmeldelse telefonisk og/eller på et møde med de fusionerende virksomheder og deres rådgivere. Denne fase kaldes prænotifikationsfasen.

Det er styrelsens erfaring, at det kan være meget nyttigt – både for fusionsparterne og styrelsen – at afsætte den fornødne tid til disse drøftelser, inden en fusion anmeldes endeligt. Her kan styrelsen og fusionsparterne også drøfte forventningsafstemning vedrørende tidsramme og proces i forhold til sagsbehandlingen af fusionen.

Hvis Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i løbet af prænotifikationsfasen har yderligere spørgsmål til udkast til anmeldelse eller fusionen i øvrigt, kan styrelsen – udover skriftlig korrespondance – i nogle tilfælde med fordel holde et møde med de fusionerende virksomheder og deres rådgivere om disse spørgsmål.

Se listen over igangværende fusionssager

Anmeldelse af en fusion skal indeholde de oplysninger, der er angivet i bilag 1 eller bilag 2 til anmeldelsesbekendtgørelsen samt ændring af anmeldelsesbekendtgørelsen. En fusion kan anmeldes enten almindeligt (bilag 1) eller forenklet (bilag 2). Anmeldelsesbekendtgørelsen angiver, hvilke fusioner, der kan anmeldes forenklet. Øvrige fusioner skal anmeldes almindeligt. 

Derudover findes der et skema til brug for angivelse af de kontaktoplysninger, der skal gives ifølge punkt 8 i det forenklede anmeldelsesskema, og punkt 8 og og 9 i det almindelige anmeldelsesskema.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har 25 hverdage til at behandle en fusion (fase 1), hvis den er uproblematisk, og yderligere 90 hverdage, hvis den er potentielt problematisk og overgår til fase 2. Fristerne kan forlænges, hvis virksomhederne for eksempel afgiver tilsagn. Fristen løber fra det tidspunkt, hvor virksomhederne har indsendt en fuldstændig anmeldelse og dokumentation for betaling af anmeldelsesgebyr.

Virksomheder kan forvente at modtage eventuelle spørgsmål til udkast til anmeldelse senest 10 hverdage efter, at styrelsen har modtaget anmeldelsen. På samme måde meddeler styrelsen senest 10 hverdage efter modtagelsen af en endelig anmeldelse, om anmeldelsen er fuldstændig. Styrelsen afbryder i særlige tilfælde fristerne, hvis der for eksempel afventes nødvendige oplysninger fra virksomhederne, som styrelsen har krævet efter § 17, og kravet ikke er efterkommet inden for den frist, som styrelsen har fastsat. Fristerne afbrydes, indtil de krævede oplysninger er kommet frem til styrelsen.

Det fremgår af fusionslisten, hvornår fristerne for den enkelte fusion er startet, om fusionen er overgået til fase 2, og hvornår afgørelse er truffet.

 

Uafhængig konkurrencemyndighed

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udgør sammen med Konkurrencerådet en uafhængig konkurrencemyndighed. Konkurrencerådet træffer afgørelse i fusionssager af principiel eller særligt stor betydning, mens Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen træffer afgørelse i de øvrige fusionssager.

 

Fusionskontrol og behandling af fusionssager varetages af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens fusionsenhed, der  er placeret i Konkurrencecenter for Medier og Fusioner (MTF).

Vi vurderer omkring 60-70 fusioner hvert år. Langt de fleste er uproblematiske og kan godkendes i løbet af få dage eller uger. Omkring 2-5 fusioner er potentielt problematiske og kræver grundige analyser. Vi behandler alle fusioner inden for lovens tidsfrister.

Før en fusion kan godkendes, skal det blandt andet være klart, hvilke markeder den påvirker, og hvordan de markeder er defineret i forhold til produkter/ydelser og geografi. Derfor kan empirisk evidens og omfattende økonomiske analyser nogle gange være nødvendige, før vi kan vurdere fusionens betydning for konkurrencen.

Kontakt en medarbejder fra Konkurrencecenter for Medier og Fusioner (MTF)

 

Spørgsmål om fusioner?

Kontakt en medarbejder fra Konkurrencecenter for Medier og Fusioner (MTF)

Pressekontakt

Telefon: +45 4171 5098

 

Notifikationer om fusioner, vejledninger og andet konkurrencestof

Når du abonnerer på denne mail, modtager du løbende nyt om fusionsanmeldelser og -godkendelser, vejledninger mv. Det er for dig, der arbejder professionelt inden for området.