Afgørelse
Nummer
24/00707
Emner
- Betalingsloven §63
Spar Nords afslag til Vexel ApS
Spar Nord Bank har overtrådt betalingsloven ved ulovligt at afvise at give betalingsinstituttet Vexel adgang til bankens kontotjenester. Det har Konkurrencerådet afgjort onsdag. Rådet påbyder Spar Nord Bank at efterleve reglerne og har samtidig besluttet at politianmelde banken.
Spar Nord Bank har afvist at give betalingsinstituttet Vexel adgang til bankens kontotjeneste, som banken ellers er forpligtet til i henhold til betalingsloven. Spar Nord Bank overtræder med sit afslag bestemmelsen om, at betalingsinstitutter skal have adgang til kontotjenester på objektive, ikke-diskriminerende og proportionale vilkår.
I sit afslag til Vexel skriver Spar Nord Bank:
”Virksomhedens forretningsmodel og forretningsområde ligger desværre udenfor vores forretningsstrategi på erhvervskunder- og der er tillige på nogle områder tale om konkurrerende finansiel virksomhed.”
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vurderer, at et vilkår, hvoraf det fremgår af ordlyden, at pengeinstituttet ikke ønsker kunder, der udøver konkurrerende finansiel virksomhed, er direkte i strid med betalingslovens § 63.
Bestemmelsen om, at et betalingsinstitut har ret til at få adgang til bankers kontotjenester, er netop indført, fordi en sådan adgang er nødvendig for betalingsinstituttets eksistens, og fordi betalingsinstituttets tilstedeværelse øger konkurrencen på markedet for betalinger.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vurderer desuden, at vilkåret om, at Vexels forretningsmodel og forretningsområde skal ligge inden for Spar Nord Banks forretningsstrategi, ikke lever op til kravet om objektivtet i betalingsloven. Det skyldes, at Spar Nord Bank ikke har oplyst Vexel om, hvilke kriterier der skal være opfyldt for at komme ind under forretningsstrategien. Desuden har Spar Nord Bank ikke peget på, hvilke dele af Vexels forretningsmodel og forretningsområde, som giver anledning til afslaget.
Bestemmelsen i betalingsloven er ikke til hinder for, at pengeinstitutter kan opsige et betalingsinstitut som kunde, hvis det for eksempel ikke lever op til pengeinstituttets krav og foranstaltninger i forhold til for eksempel hvidvask, og opsigelsen i øvrigt lever op til kravene om objektivitet, ikke-diskrimination og proportionalitet.