Afgørelse

Nummer

Emner

  • § 12 - Fusionskontrol

Carlsbergs overtagelse af Coca-Cola Tapperierne

Carlsbergs overtagelse af Coca-Cola i Danmark er godkendt

Pressemeddelelse - 23. maj 2001
Konkurrencestyrelsen har sammen med Konkurrencerådets formand godkendt, at Carlsberg overtager Coca-Cola Tapperierne. Det sker ved, at Carlsberg overtager The Coca-Cola Company’s andel på 49 pct. Før overtagelsen havde de to selskaber fælles kontrol med Coca-Cola Tapperierne.

Carlsberg er den største udbyder af læskedrikke i Danmark, og udbyder dels mærkevarer, dels kontraktprodukter (billigvand). Coca-Cola Tapperierne står for tapning, markedsføring, distribution og salg af Coca-Cola produkter i Danmark og havde i 98/99 en omsætning på 1,6 mia. dkr.

Carlsberg fusionerede sidste år med Orkla, som i Norge og Sverige har et samarbejde med Pepsi. For fremtiden vil Carlsberg tappe, distribuere og sælge Coca-Cola-produkter i Danmark og Finland og Pepsi-produkter i Norge og Sverige. I Danmark sælges Pepsi-produkterne af Bryggerigruppen.

Konkurrencestyrelsens analyser af de forskellige markeder, som berøres af overtagelsen, viser, at overgangen fra fælles til fuld kontrol med Coca-Cola Tapperierne ikke vil ændre konkurrenceforholdene på markedet for aftapning, distribution og salg af læskedrikke i Danmark nævneværdigt.

Carlsbergs mulighed for samdistribution med Coca-Cola vil ganske vist give mulighed for sparede transportomkostninger, der vil styrke markedsdominansen både for Carlsbergs og Coca-Colas produkter. Den sandsynlige styrkelse svarer dog kun til en forøget markedsandel på øl- og sodavandsmarkederne på op til 0,5 pct. Der er derfor ikke belæg for at blokere overtagelsen.