Urban må ikke sælge annoncer til lavere priser end MetroXpress
Pressemeddelelse - 29. maj 2002
Konkurrencerådet gav i dag MetroXpress ret i, at Berlingske Gratisaviser misbruger sin dominerende stilling på annoncemarkedet ved at sælge annoncer i Urban til priser, som ikke dækker de variable omkostninger
Når en dominerende virksomhed fører en sådan prispolitik (såkaldt dumping), er det et tegn på, at den har til hensigt at eliminere konkurrenter og derefter sætte priserne op. Konkurrencerådet ville derfor under normale forhold kræve, at den dominerende virksomhed skal sælge til priser, der afspejler de reelle omkostninger.
I denne sag er der imidlertid det særlige, at MetroXpress, som tilhører Kinnevik-koncernen, selv sælger annoncer til unaturligt lave priser. Derfor fandt rådet, at Urban skal have ret til at "forsvare" sin kundekreds og sælge annoncer til priser, som gør avisen i stand til at konkurrere med MetroXpress. Urban må dog ikke underbyde MetroXpress’ annoncepriser.