Fusion om internetannoncering godkendt efter tilsagn
Pressemeddelelse - 18. juni 2003Konkurrencerådet har i dag godkendt etableringen af selskabet "Zonerne A/S". Zonerne er et joint venture mellem Metropol Online (Berlingske), Det Fælles Udgiverselskab (Politiken og Jyllands-Posten) og TV2/Danmark. Selskabet skal udbyde rubrikannoncering for biler, boliger og rejser på internettet. Samtidig skal TV2 indtræde i JobZonen A/S, som er et tidligere godkendt samarbejde om jobannoncer på internettet mellem de øvrige deltagere.
Fusionerne vil fremme en effektiv udvikling af internettet. Hvis internettet bliver fremtidens vigtigste annoncemedium, kan der spares betydelige ressourcer. På den anden side kan det være bekymrende, at samarbejderne på medieområdet fortsat bliver tættere. De fusionerede parter er p.t. ikke dominerende på internettet, men en evt. fremtidig dominans vil skabe risiko for misbrug - fx hvis internetannoncer sælges med rabat til annoncører, der samtidigt bringer annoncer i en af "mødrenes" aviser. Det vil skade konkurrerende aviser og tv-stationer.
Rådet godkendte imidlertid fusionerne, fordi parterne vil give alle annoncører lige adgang til selskabernes internettjenester på ikke-diskriminerende vilkår. Priserne fastsættes på et selvstændigt grundlag og uafhængigt af priser og betaling for rubrikannoncering i ejernes andre medier.