Post Danmark har misbrugt sin dominerende stilling
Pressemeddelelse - 29. september 2004
Konkurrencerådet har i dag afgjort, at Post Danmark har misbrugt sin dominerende stilling på markedet for distribution af adresseløse forsendelser. Dette marked omfatter reklamer og lokalaviser. Konkurrencerådet har taget sagen op på baggrund af en klage fra konkurrenten Forbruger-kontakt.
Post Danmark har anvendt forskellige priser over for egne og konkurrenters kunder. Således har Post Danmark i enkelte tilfælde tilbudt konkurrentens kunder mere fordelagtige priser end egne kunder. Post Danmark har også prisdiskrimineret mellem sine egne kunder. Endeligt har Post Danmark i seks tilfælde anvendt loyalitetsskabende målrabatter, hvor kunderne opnår en højere rabat, hvis det faktiske årlige antal forsendelser overstiger et aftalt mål. Nogle af disse rabatter er ikke omkostningsbegrundede, men har primært sigtet mod at tage markedsandele fra Forbruger-kontakt.
Konkurrencerådet har derfor påbudt Post Danmark at ændre selskabets fremtidige priser og rabatter.
Ankehistorik
-
Civilretlige domme
Højesterets dom afsagt 15. februar 2013 - Post Danmark A/S mod Konkurrencerådet
-
Præjudicielle afgørelser
-
Civilretlige domme
-
Ankenævnskendelser
2005-07-01: Post Danmark og Forbruger-Kontakt a-s mod Konkurrencerådet
-
Rådsafgørelser
Forbruger-Kontakts klage over Post Danmarks misbrug af dominerende stilling (predatory pricing)
-
Rådsafgørelser
Forbruger-kontakts klage over Post Danmarks misbrug af dominerende stilling