Afgørelse

Nummer
22/01408

Emner

  • § 11 b - Ordninger om frit valg

Frederikssund Kommunes afregningspriser

Konkurrencerådet har truffet en afgørelse af betydning for fremtidens ældrepleje. Afgørelsen kan gøre det mere attraktivt at drive private plejehjem, fordi den skaber mere klarhed om reglerne og dermed kommuners afregningspriser til de private leverandører. Afgørelsen vedrører Frederikssund Kommune, men er principiel og har betydning for hele landet.

Frederikssund Kommune har overtrådt konkurrenceloven ved at fastsætte sine afregningspriser til Attendo A/S i strid med friplejeboligloven. Attendo er en privat leverandør af plejehjemsydelser.

Konkurrencerådet har afgjort sagen og påbyder Frederikssund Kommune at ophøre med at fastsætte afregningspriser i strid med reglerne, at genberegne afregningsprisen for 2021 samt at efterbetale Attendo, hvis genberegningen viser, at afregningsprisen for 2021 har været for lav.

Bestemmelsen, som Frederikssund Kommune har overtrådt gælder, når en kommune har fastsat afregningsprisen ensidigt over for en privat leverandør. Det var tilfældet her.

Sagen handler om Frederikssund Kommunes pligt til at forhøje afregningen til private leverandører af plejehjemsydelser, når omkostningerne for det tilsvarende kommunale tilbud stiger.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen finder, at Frederikssund Kommunes praksis ikke har fulgt friplejeboliglovgivningen. Samlet set har kommunens praksis ført til, at afregningsprisen for 2021 har været eller skønnes at have været fastsat lavere, end lovgivningen foreskriver.

Dette skyldes tre forhold:

  • Frederikssund Kommune har undladt at medtage samtlige gennemsnitlige omkostninger i afregningsprisen for 2021.
  • Frederikssund Kommune har efterreguleret afregningsprisen for sent til at sikre ligestilling mellem den kommunale leverandør og friplejeboligleverandøren.
  • Frederikssund Kommune tog ikke udgangspunkt i antallet af plejedøgn for 2021, som den burde, da kommunen foretog efterreguleringen i 2023.