Afgørelse

Nummer
2:800-461/lbr/infrastruktur

Emner

  • Konkurrenceloven generisk

Priser på mobiltelefoner

Konkurrencestyrelsen har i en periode fulgt detailpriserne på mobiltelefoner. Styrelsen har i den forbindelse konstateret, at mobilselskabernes udsalgspriser for konkrete mobiltelefonmodeller i forbindelse med oprettelse af abonnement er subsidieret for apparatdelens vedkommende, og at prisen overvejende er ens fra forhandler til forhandler. Det gælder både traditionelle forhandlere, supermarkeder og radioforretninger/-kæder.

I den forbindelse har Konkurrencestyrelsen anmodet Tele Danmark og Sonofon om hver for sig at redegøre for, om der er knyttet nogen former for konkurrencebegrænsende betingelser til det forhandlertilskud, som selskabet yder på mobilapparater i forbindelse med salg af abonnement, og at bekræfte, at selskaberne ikke udøver indflydelse på den endelige udsalgspris. Selskaberne er også blevet bedt om at bekræfte, at der ikke vil blive nægtet levering eller foretaget nedsættelser eller bortfald af tilskud, provisioner, rabatter mv. til forhandlere, der ønsker at sælge mobiltelefonerne med tilhørende abonnement til andre priser end de gængse detailpriser.

Både Tele Danmark og Sonofon har efterfølgende tilkendegivet, at der ikke er knyttet konkurrencebegrænsende betingelser til forhandlertilskuddet på mobiltelefoner.

Tele Danmark har oplyst, at ydelse af forhandlertilskud og levering af telefoner er uafhængig af de priser, som forhandlerne videresælger telefonerne til, og hvor forhandleren indkøber telefonerne.

Endvidere har Tele Danmark oplyst, at selskabet i forbindelse med TV-kampagner orienterer sine forhandlere om, hvilke priser der eventuelt vil blive annonceret på TV. Dette skyldes, at forhandlerne tilbydes at få nævnt deres navn i forbindelse med TV-annoncering, og at det derfor er nødvendigt, at de er orienteret om de annoncerede priser. Tele Danmark oplyser, at det er op til forhandlerne at afgøre, om de ønsker at anvende de annoncerede priser.

Sonofon oplyser, at selskabet ikke udøver indflydelse på forhandlernes endelige udsalgspris på mobiltelefoner, og at der ikke foretages nedsættelse eller bortfald af provisioner og tilskud, såfremt en forhandler vælger at sælge en mobiltelefon til lavere priser end de gængse detailpriser.

Endvidere oplyser Sonofon, at de provisioner og tilskud som selskabet udbetaler til forhandlerne for salg af et mobilabonnement er uafhængig af, om forhandleren samtidig sælger en mobiltelefon. Forhandlerne modtager tilskud til markedsføring af Sonofons teletjenester, og denne markedsføring sker oftest sammen med markedsføring af mobiltelefoner. Sonofon oplyser, at der udarbejdes fællesannoncer for at udnytte disse markedsføringstilskud mest effektivt, men at deltagelse i disse fællesannoncer er frivillig for forhandlerne. Endvidere oplyser Sonofon, at udgifterne til de fælles annoncer betales via markedsføringstilskuddet, og at priserne på mobiltelefoner i sagens natur vil være ens i disse fællesannoncer.

Konkurrencestyrelsen har meddelt selskaberne, at styrelsen har taget til efterretning, at selskaberne har oplyst, at der ikke er knyttet konkurrencebegrænsende betingelser til forhandlertilskuddet på mobiltelefoner og at selskaberne ikke udøver indflydelse på forhandlernes endelige udsalgspris på mobiltelefoner.

Endeligt har Konkurrencestyrelsen over for selskaberne indskærpet, at enhver prisangivelse i efterfølgende omsætningsled ikke må være bindende, jf. konkurrencelovens § 6, stk. 1 og § 11, stk. 1.