Afgørelse

Nummer
3/1120-0301-0173/infrastruktur og miljø/HLA

Emner

  • § 6 / art. 101 - konkurrencebegrænsende aftaler

Aftale mellem Odense Renovationsselskab og H.J. Hansen Genvindingsindustri kan fritages individuelt

Aftale mellem H.J. Hansen Genvindingsindustri og Odense Renovationsselskab var omfattet af individuel fritagelse efter konkurrenceloven § 8.

H. J. Hansen Genvindingsindustri (HJH) og Odense Renovationsselskab (ORS) har anmeldt en samarbejdsaftale til Konkurrencestyrelsen med anmodning om en ikke-indgrebserklæring, subsidiært en individuel fritagelse. Ved aftalen forpligter HJH sig til at levere al virksomhedens deponeringsegnede schredderaffald til ORS til deponering på Odense Nord Losseplads (ONL). Både ORS og ONL er ejet af Odense Kommune. ORS driver ONL.

Shredderaffald er det produkt, der bliver tilovers, når der er blevet produceret shredderskrot (findelt metalskrot), for eksempel af skrottede biler. Shredderaffald kan for eksempel være skum, plast og andre materialer, og er klassificeret som farligt affald.

Konkurrencestyrelsen har som led i behandlingen af sagen rettet henvendelse til miljøministeren efter konkurrencelovens § 2, stk. 4. Miljøministeren har meddelt, at lovgivningen ikke i sig selv medfører, at ét navngivet anlæg skal udpeges til deponeringssted, men at lovgivningen giver mulighed for det. Lovgivningen udmøntes i de kommunale regulativer, som er en del af den offentlige regulering. Regulativet for Odense Kommune giver fri valgmulighed for aflevering af shredderaffald. Aftalen er derfor efter Miljøministeriets vurdering ikke en direkte eller nødvendig følge af offentlig regulering.

Konkurrencestyrelsen har vurderet, at den eksklusive leveringsaftale har til formål og til følge at begrænse konkurrencen på markedet. Aftalen kan derfor ikke opnå ikke-indgrebserklæring efter konkurrencelovens § 9.

Aftalen har betydet, at ONL har kunnet opbygge et rentabelt specialdeponi for shredderaffald, som er det eneste i landet. At det er et specialdeponi betyder også, at virksomheder ikke skal betale statsafgift af deponering, hvorfor ONL også tilbyder den billigste deponering af shredderaffald. Endvidere har begge parter mulighed for at opsige aftalen med 2 års varsel, selvom aftalens løbetid som udgangspunkt er 15 år. Desuden har kommunerne mulighed for at forpligte virksomheder til at benytte bestemte lossepladser til deponering af farligt affald. Konkurrencestyrelsen mener derfor heller ikke, at der er en sådan konkurrence deponierne imellem om at tiltrække shredderaffald, at aftalen udelukker konkurrencen på store dele af markedet. Konkurrencestyrelsen har derfor vurderet, at aftalen opfylder betingelserne for individuel fritagelse efter konkurrencelovens § 8, stk. 1.