Analyse
Kortlægning af kommunernes arbejde med udbud
Analysen belyser kommunernes arbejdsmetoder ved konkurrenceudsættelse, herunder arbejdet med udbudspolitikker, udbudsplaner, nye udbudsområder, indkøbs- og udbudsafdelingernes indretning, samt hvordan samarbejde foregår på tværs af kommunerne.
Grundlaget for analysen er dels interview med repræsentanter fra indkøbs- og udbudsafdelingerne i ni kommuner, dels en spørgeskemaundersøgelse som er sendt ud til samtlige kommuner.
Med afsæt i analysens samlede resultater er der identificeret fire overordnede temaer, der har betydning for kommunernes arbejde med konkurrenceudsættelse:
- Kommunernes arbejde med udbudsplaner, udbudspolitikker og nye udbudsområder.
- Forhold, som får kommunerne til at prioritere eller nedprioritere udbud.
- Indretningen af kommunernes indkøbs- og udbudsafdelinger.
- Brugen af indkøbsfællesskaber og samarbejder på tværs af kommunerne.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har desuden udgivet en artikel om analysens resultater, der kan læses i publikationsserien "Velfungerende markeder".
Læs artiklen "Kommunernes arbejde med konkurrenceudsættelse"