Analyse
Ex-post analyse af tilsagn i fusionssager
Konsulenthuset Incentive har for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen gennemført en ex post-analyse af tilsagn afgivet ved seks danske fusionssager siden 2001. Helt overordnet er konklusionen, at strukturelle tilsagn i flere tilfælde har været effektive i forhold til at sikre konkurrencen, mens adfærdstilsagn oftest ikke har været effektive i forhold til at sikre konkurrencen.
Sagerne er udvalgt i samarbejde med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen med henblik på at udspænde forskellige typer af tilsagn og forventede udfald.
Følgende seks sager indgår i undersøgelsen:
- Danish Crowns køb af Steff-Houlberg (2001)
- Etableringen af FAS/Infomedia (2002)
- DONG Energys køb af Elsam, Energi E2, Københavns Energi og Frederiksberg Forsyning (2006)
- Arcus’ køb af Pernod Ricard (2012)
- Fusionen mellem EY og KPMG (2014)
- Danish Agros overtagelse af Dan Agro og DLA Agro (2015)
Indsigter fra analysen er anvendt i "Vejledning om tilsagn i fusionssager".