Pressemeddelelse

Ny adfærdsvidenskabelig analyse af børn, unge og sociale medier

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens specialister i adfærdsvidenskab undersøger, om børn og unge samt deres forældre bruger mere tid på sociale medier, end de egentlig ønsker, og om der er en sammenhæng til deres trivsel. Undersøgelsen udarbejdes i samarbejde med Børne- og Undervisningsministeriet.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen sætter i en kommende analyse fokus på de sociale mediers fastholdelsesmekanismer. I analysen vil sammenhængen mellem fastholdelsesmekanismer, skærmtid og børn og unges trivsel blive undersøgt.

Undersøgelsen omfatter børn og unge i alderen 8-25 år og deres forældre. Resultaterne af undersøgelsen vil indgå i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens forbrugerpolitiske arbejde, herunder arbejdet med forbrugerbeskyttelse på markeder, hvor tech-giganter er til stede.

Det er et af de første projekter af sin art, der inden for dette område bygger bro mellem data for tidsforbrug og registerdata i form af for eksempel nationale tests og fravær.

For yderligere information

Kontakt kommunikationschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Hanne Arentoft, på telefon 41 71 50 98.

Pressemeddelelser fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

Når du tilmelder dig, vil du modtage alle pressemeddelelser fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, herunder om Konkurrencerådets afgørelser, analyser m.v.