Pressemeddelelse
Omkostningsundersøgelse af Dankortet i 2023
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har sænket loftet for det samlede beløb, som Nets må opkræve hos fysiske forretninger for at indløse Dankort-transaktioner. Beløbet er sat ned med knap 30 procent til 315,2 millioner kroner årligt. Prisen på indløsning af Dankort vil også afhænge af udviklingen i for eksempel antallet af transaktioner.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har afgjort, at loftet over Nets samlede indtægter for at indløse Dankort-transaktioner i fysiske butikker, skal sættes ned med knap 30 procent. Loftet sættes ned, fordi omkostningerne til driften af Dankortsystemet er faldet.
Når Nets opkræver betaling for, at forretninger kan få indløst de Dankortbetalinger, de har modtaget i fysisk handel, så sætter lov om betalinger et loft for, hvor meget Nets samlet set må opkræve fra forretningerne. Den samlede opkrævning må således ikke overstige de relevante omkostninger til driften af Dankortsystemet.
Afgørelsen betyder ikke nødvendigvis, at forretningerne vil opleve at prisen på den enkelte Dankort-transaktion falder. Det afhænger blandt andet af udviklingen af antallet af Dankort-transaktioner.
Hvert andet år undersøger Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen som uafhængig konkurrencemyndighed, Nets’ omkostninger til Dankortsystemet og fastsætter på baggrund heraf loftet for beløbet, som Nets må opkræve. Omkostningerne ved driften af Dankortsystemet består dels af pengeinstitutternes omkostninger ved at udstede Dankort og dels af Nets’ omkostninger ved at indløse Dankorttransaktioner.
Fra 2020 til 2022 er pengeinstitutternes omkostninger faldet. Den væsentligste forklaring på faldet er faldende omkostninger til kort- og transaktionsbehandling opgjort per kort. Det er i mindre grad faldende antal Dankorttransaktioner, der er skyld i pengeinstitutternes lavere omkostninger til Dankortsystemet. Nets’ omkostninger er stort set uændrede siden sidste undersøgelse i 2021.
I forvejen er det ikke tilladt for forretningerne at tage gebyr for brug af betalingskort i den fysiske handel, jf. lov om betalinger. Det betyder, at forbrugerne kun vil opleve ændringer i indløsningsprisen i det omfang, de smitter af på den generelle prissætning i forretningerne.
Som noget nyt har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vurderet, at mobile betalingsløsninger i dag er blevet en del af infrastrukturen i betalingssystemet sammen med de fysiske kort i den fysiske handel. Det skyldes den teknologiske udvikling og stigende brug af mobile betalingsløsninger som for eksempel Apple Pay.
For yderligere information
Kontakt kommunikationschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Hanne Arentoft, på telefon 41 71 50 98.
Pressemeddelelser fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Når du tilmelder dig, vil du modtage alle pressemeddelelser fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, herunder om Konkurrencerådets afgørelser, analyser m.v.