Hugo Boss betaler 12 millioner kroner for at overtræde konkurrenceloven

Hugo Boss Nordic ApS har erkendt at have overtrådt konkurrencelovens forbud mod konkurrencebegrænsende aftaler. Virksomheden betaler 12 millioner kroner i bøde, og to ledende medarbejdere betaler hver bøder på 120.000 kroner.

Opdateret 18. september kl. 9.35 med link til bødevedtagelserne

Vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Tine Rønde, siger:

Virksomheder bør altid være varsomme med, hvilke informationer de udveksler med konkurrenter. Denne principielle sag understreger, at det også gælder, når virksomheder indgår i et leverandørforhold og samtidig er konkurrenter på slutbrugermarkedet for eksempel via onlinesalg.
Hugo Boss og to ledende medarbejdere betaler bøderne for ulovligt at have udvekslet informationer med Kaufmann og Ginsborg, som forhandlede Hugo Boss produkter og dermed var i konkurrence med Hugo Boss på slutbrugermarkedet. Informationsudvekslingen gav forhandlerne mulighed for at koordinere, hvilke varer der skulle på tilbud, hvilke varer de kunne undlade at give rabat på, samt hvornår der skulle holdes udsalg. Dermed kan forbrugerne have betalt mere for varerne.

Hugo Boss har accepteret at betale 12 millioner kroner for at have overtrådt konkurrenceloven ved at udveksle oplysninger om blandt andet priser med to konkurrenter, som forhandlede Hugo Boss-produkter. Endvidere har to ledende medarbejdere hver betalt 120.000 kroner i bøde for at medvirke til overtrædelsen.

Hugo Boss har ulovligt udvekslet information med forhandlerne Kaufmann og Ginsborg om priser, rabatter og/eller mængder ved udsalg. Hugo Boss leverer varer til de to forhandlere, men er samtidig konkurrent til disse med egne butikker.

Hugo Boss og Kaufmann har ulovligt udvekslet informationer fra januar 2014 til november 2017, mens Hugo Boss og Ginsborg ulovligt har udvekslet informationer i perioden december 2014 til april 2018.

Ved fastsættelsen af bøderne er der lagt vægt på, at der er tale om en alvorlig overtrædelse af konkurrenceloven, overtrædelsens varighed og særligt selskabets koncernomsætning. Som en formildende omstændighed er der lagt vægt på, at Hugo Boss Nordic har accepteret at vedtage en bøde.

I 2020 afgjorde Konkurrencerådet, at forhandlerne havde overtrådt konkurrenceloven. Siden har både Konkurrenceankenævnet og Sø- og Handelsretten stadfæstet, at informationsudvekslingen var ulovlig.

Kaufmann har tidligere betalt en bøde på 6 millioner kroner i samme sagskompleks.

Sagen er fra før ændringen af konkurrenceloven i 2021, hvor bøder til virksomheder overgik til at være civile. Det er derfor National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK), som har stået for behandlingen af bødesagerne mod både Hugo Boss og de ledende medarbejdere.