Pressemeddelelse
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen mødes med de store dagligvarekæder
Som uafhængig konkurrencemyndighed indhenter Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i øjeblikket oplysninger om de største dagligvarekæders prispolitik. Det sker som led i styrelsens arbejde med at understøtte et dagligvaremarked i Danmark, hvor der konkurreres skarpt om at levere bedste pris, service og kvalitet til forbrugerne.
Direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Jakob Hald, siger:
Vi mødes nu med de største kæder for at få en endnu dybere forståelse af, hvilke faktorer der afgør priser og tilbud på dagligvarer i Danmark. Noget af det, vi vil kigge nærmere på, er brugen af digitale værktøjer, for eksempel om kæderne lader algoritmer styre dele af deres prissætning, hvilken information, som prisdannelsen bygger på, samt dagligvarekædernes forhandlingsstyrke.
Den nye viden vil indgå i vores arbejde med at fremme effektiv konkurrence om dagligvarer i Danmark til gavn for forbrugerne. For ordens skyld skal det også nævnes, at der er tale om en markedsundersøgelse, og vi har således ikke nogen formodning om overtrædelser af konkurrenceloven.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen mødes med de største dagligvarekæder og andre relevante aktører for at få større indsigt i prissætningen på dagligvaremarkedet. Møderne afholdes med hjemmel i konkurrenceloven hvilket forpligter aktørerne til at udlevere de ønskede oplysninger.
Med møderækken ønsker Konkurrence- og Forbrugerbestyrelsen at opnå en større indsigt i dagligvaremarkedet, herunder prissætning af produkter, strukturering af tilbudskampagner samt branchens brug af Business Intelligence. Business Intelligence dækker blandt andet digitale værktøjer og data til at overvåge priser og markedstendenser.
Baggrund
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har siden august 2022 fulgt den generelle prisudvikling og udviklingen i blandt andet detailhandlens bruttoavancer. Seneste status er fra oktober 2024, og den viser, at fødevarepriserne er steget mindre i Danmark end i sammenlignelige lande fra begyndelsen af 2022 til september 2024. I detailhandlen faldt bruttoavanceprocenten betydeligt i 2022, hvor inflationen var meget høj. Efterfølgende er bruttoavanceprocenten steget igen, men til et lavere niveau end før 2022.
I august 2024 udstedte Norges konkurrencemyndighed bøder på i alt 4,9 milliarder norske kroner til dagligvarekæderne Coop Norge – som trods navnesammenfaldet ikke er forbundet med Coop i Danmark – Norgesgruppen og Rema 1000. Sagen handlede om en systematisk og koordineret praksis, hvor fysiske personer fra de konkurrerende kæder besøgte hinandens butikker for at scanne og registrere priser. Nogle af kæderne er til stede på det danske marked. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har fulgt sagen i Norge, men har ikke fundet tegn på, at en tilsvarende adfærd har fundet sted i Danmark.
Gennem en årrække har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen haft fokus på konkurrencen i dagligvarebranchen. Styrelsen har på baggrund af omfattende undersøgelser kontrolleret og grebet ind i flere af de store fusioner i branchen. Der er endvidere opnået en særlig indsigt i og kontakt til aktørerne som følge af, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vejleder om og håndhæver fødevarehandelsloven. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har også analyseret prisalgoritmers betydning for konkurrencen, hvilket kan være relevant for dagligvarebranchen.
For yderligere information
Kontakt kommunikationschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Hanne Arentoft, på telefon 41 71 50 98.
Pressemeddelelser fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Når du tilmelder dig, vil du modtage alle pressemeddelelser fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, herunder om Konkurrencerådets afgørelser, analyser m.v.