Pressemeddelelse
Folketinget har vedtaget ændring af markedsføringsloven
Folketinget har i dag vedtaget en ændring af markedsføringsloven, så der fremover vil blive stillet strengere krav til erhvervsdrivendes dokumentation af deres miljøudsagn i markedsføringen. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har stået for det lovforberedende arbejde.
Når virksomheder markedsfører sig med miljøudsagn som for eksempel ”miljøvenlig”, ”grøn”, ”CO2-neutral” eller lignende, så bliver kravene til deres dokumentation bag udsagnene skærpet med den nye ændring af markedsføringsloven.
Formålet er at styrke forbrugerbeskyttelsen og bidrage til, at erhvervsdrivende giver mere specifikke miljøudsagn, som forbrugerne kan forstå. Det skal give forbrugerne mulighed for at træffe mere informerede beslutninger og bidrage til den grønne omstilling.
De nye regler bygger på et EU-direktiv, som nu indføres i hele EU. Lovændringen er med til at skabe ensartethed over den praksis, som Forbrugerombudsmandens allerede følger på området.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har som den ansvarlige myndighed for markedsføringsloven stået for det lovforberedende arbejde.
Loven træder i kraft i september 2026.
Kontakt kommunikationschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Hanne Arentoft, på telefon 4171 5098.
Pressemeddelelser fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Når du tilmelder dig, vil du modtage alle pressemeddelelser fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, herunder om Konkurrencerådets afgørelser, analyser m.v.