Pressemeddelelse

Google-sag skaber nye tilstande for online reklame i Danmark

Google skal betale en milliardbøde for at have misbrugt sin dominerende stilling på onlinereklamemarkedet og kan blive tvunget til at frasælge dele af sin virksomhed. Sagen fra EU får betydning for alle danske virksomheder, som direkte og indirekte benytter Googles reklamebørs, AdX, til at sælge eller købe online reklameplads.

Direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Jakob Hald, siger:

Sagen er et godt eksempel på, at håndhævelse af konkurrencereglerne både i EU og nationalt er til gavn for rigtig mange virksomheder. Herhjemme har vi prioriteret sager på tech-området højt i vores håndhævelse af konkurrencereglerne, og vi løfter også sagerne til EU-niveau, når det er relevant.

EU’s konkurrencemyndighed har afgjort, at Google har misbrugt sin dominerende stilling med sin adfærd på markeder, hvor køb og salg af onlinereklamer foregår. Google er idømt en bøde på 2,95 milliarder euro (cirka 22 milliarder kroner).

EU's konkurrencemyndighed har påbudt Google, at ophøre med den ulovlige adfærd, samt sikre at den ikke gentages. Google har fået 60 dage til at informere EU konkurrencemyndighed om, hvorledes Google vil løse problemet. EU’s konkurrencemyndighed har dog allerede tilkendegivet, at den vurderer, at kun et frasalg fra Googles side af dele af dets tjenester vil kunne afhjælpe problemerne.

Googles ulovlige adfærd kan på flere måder have skadet danske virksomheder. Det gælder primært virksomheder, som formidler køb og salg af online reklame, men også alle de virksomheder der køber eller sælger online reklame, for eksempel en tøjbutik, der vil markedsføre sin seneste kollektion, eller lokalavisen, som viser reklamer på sin hjemmeside.

Virksomheder, som sælger reklameplads på deres hjemmesider, kan have tjent for lidt, som følge af at Google har misbrugt sin stilling, mens virksomheder, som køber online reklameplads, kan have betalt for meget. Desuden kan Googles adfærd have skadet danske konkurrenter til Googles aktiviteter inden for køb og salg af online reklameplads.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen modtog i sin tid en klage over Googles adfærd på netop reklamemarkedet fra en dansk virksomhed og foretog en række indledende undersøgelser. Nogle af styrelsens indsigter om dette marked er siden blevet offentliggjort (se link nedenfor).

Konkurrencerådet besluttede tilbage i 2021, at sagen skulle oversendes til EU’s konkurrencemyndighed, idet sagen vedrørte de fleste lande i EU.

For yderligere information

Kontakt kommunikationschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Hanne Arentoft, på telefon 41 71 50 98.

 

EU’s sag mod Google om online reklame

  • EU’s konkurrencemyndighed har afgjort, at Google har misbrugt sin dominerende stilling i forbindelse med formidling af online reklameplads.
  • Google LLC og Googles moderselskab, Alphabet INC, har fået bøder på knap 2,95 milliarder euro (cirka 22 milliarder kroner) og får påbud om at stoppe den ulovlige adfærd.
  • Googles ulovlige adfærd har stået på i over 11 år, fra 2014 til i dag.
  • Sagen handler alene om reklamer på virksomheders hjemmesider, såkaldte ”online display” reklamer. Den handler ikke om reklamer, som Google viser på sine egne sider, som for eksempel Googles søgemaskine eller YouTube, som også er ejet af Google.
  • Sagens omdrejningspunkt er AdX, som er Googles markedsplads for online annoncer. Her mødes købere og sælgere, som henholdsvis er annoncører og hjemmesider med annoncepladser.
  • Ejerskabet af AdX kombineret med Googles øvrige aktiviteter giver Google indflydelse på både køber- og sælgersiden. Den indflydelse har Google misbrugt til at favorisere AdX frem for AdX’ konkurrenter.
  • Favoriseringen gjorde det blandt andet muligt for AdX at holde konkurrenter ude fra markedet og for, at AdX kunne tage højere priser end markedsgennemsnittet.
  • På markedspladser for onlinereklamer parres annoncører og annoncepladser. Det er et teknisk kompliceret område. For eksempel fastsættes priserne typisk ved brug af auktioner og algoritmer, som kan være svære at gennemskue. Indsamlingen af data om forbrugerne spiller en væsentlig rolle, og det samme gør antallet af brugere på platformen, hvor annoncerne skal vises.

Det digitale og konkurrencen

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har gennem en årrække haft fokus på det digitale.

  • Nye forretningsmodeller, kunstig intelligens og algoritmer er eksempler på digital udvikling, som kan få stor betydning for konkurrencen på et eller flere markeder.
  • Styrelsens indsats på det digitale område er koncentreret i Center for Tech, der blandt andet behandler sager om overtrædelse af konkurrenceloven på det digitale område og bidrager til kontrol af fusioner, hvor det digitale spiller en rolle.
  • En væsentlig del af styrelsens indsats handler derudover om at indhente og analysere ny viden. Det digitale flytter sig hurtigt, og konkurrencemyndigheder over hele verden har behov for at følge med. Det internationale samarbejde på området er derfor tæt, og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen deltager aktivt i det.
  • Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har blandt andet formidlet sin viden om det digitale og konkurrencen i sin artikelserie ”Velfungerende markeder”. Af relevans for denne sag kan nævnes artiklen ”Online reklame i Danmark”, som sætter fokus på de særlige konkurrencemæssige forhold ved køb og salg af online reklame og ikke mindst Googles indflydelse herpå. I analysen skønnes det, at Googles samlede annonceindtægter i Danmark i 2018 var godt fire milliarder kroner.
  • Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udgiver også podcasten ”Velfungerende markeder”. I 2022 udkom episoden ”TECH og KFST – derfor!” om styrelsens arbejde på det digitale område.

Pressemeddelelser fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

Når du tilmelder dig, vil du modtage alle pressemeddelelser fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, herunder om Konkurrencerådets afgørelser, analyser m.v.