Pressemeddelelse

Spar Nord Bank får bøde på 1,5 millioner kroner for at overtræde betalingsloven

Spar Nord Bank har erkendt at have overtrådt betalingsloven og har accepteret at betale en bøde på 1,5 millioner kroner. Banken afslog at give betalingsinstituttet Vexel adgang til bankens kontotjenester. Spar Nord Bank begrundede blandt andet afslaget med, at Vexel driver konkurrerende virksomhed.

Kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Michael Høg Riis siger:

Man skal kunne betale nemt og billigt – og i den sammenhæng er konkurrence helt afgørende. Reglerne forpligter pengeinstitutter til at give betalingsinstitutter adgang til pengeinstitutternes kontotjenester, netop for at betalingsinstitutter reelt kan konkurrere med blandt andet bankerne. I den konkrete sag har Spar Nord afvist et betalingsinstitut blandt andet med den begrundelse, at det driver konkurrerende virksomhed, og det er klart ulovligt.

Spar Nord Bank har accepteret en bøde på 1,5 millioner kroner for at have overtrådt betalingsloven. Baggrunden for bøden er, at Konkurrencerådet i december 2024 afgjorde, at Spar Nord Bank havde overtrådt betalingsloven ved ulovligt at afvise at give betalingsinstituttet Vexel adgang til Spar Nord Banks kontotjenester. Konkurrencerådet politianmeldte banken for overtrædelsen.

Ifølge reglerne i betalingslovens § 63 har pengeinstitutter pligt til at give betalingsinstitutter adgang til pengeinstitutternes kontotjenester. Bankens vilkår for adgangen til kontotjenesterne skal være objektive, ikke-diskriminerende og proportionale. Bestemmelsen er netop indført, fordi adgang er nødvendig for betalingsinstitutters eksistens, og fordi betalingsinstitutters tilstedeværelse øger konkurrencen på markedet for betalinger.

Spar Nord Banks afslag indeholdt to begrundelser. For det første, at Vexels forretningsmodel lå udenfor Spar Nords forretningsstrategi, og for det andet, at Vexel på visse områder udøvede konkurrerende finansiel virksomhed. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vurderede, at det første ikke var objektivt fastsat, og at det andet var i direkte strid med betalingslovens § 63.

Reglerne i betalingsloven er ikke til hinder for, at pengeinstitutter kan opsige et betalingsinstitut som kunde, hvis det for eksempel ikke lever op til pengeinstituttets krav og foranstaltninger i forhold til for eksempel hvidvask, og opsigelsen i øvrigt lever op til kravene om objektivitet, ikke-diskrimination og proportionalitet.

For yderligere information

Kontakt kommunikationschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Hanne Arentoft, på telefon 41 71 50 98.

 

Pressemeddelelser fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

Når du tilmelder dig, vil du modtage alle pressemeddelelser fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, herunder om Konkurrencerådets afgørelser, analyser m.v.