Pressemeddelelse

Uanmeldt kontrolbesøg i branchen for godstransport til søs

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har været på uanmeldt kontrolbesøg i branchen for godstransport til søs. Besøgene er gennemført, fordi styrelsen har en formodning om, at der kan være en aktør, som har misbrugt sin dominerende stilling.

Kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Stefan Kobbernagel siger:

Hvis en virksomhed har opnået en dominerende position på et marked, så har den en særlig forpligtelse til ikke at skade den effektive konkurrence. Vi har en formodning om, at der er en dominerende virksomhed, som ikke lever op til reglerne, og at det kan have haft skadelige konsekvenser for kunder og mindre konkurrenter til virksomheden.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har indhentet materiale til brug for en sag om mulig overtrædelse af konkurrencereglerne. Det er sket ved uanmeldte kontrolbesøg i branchen for godstransport til søs.

Det indhentede materiale vil nu blive gennemgået med særlig fokus på at finde beviser for, om en dominerende aktør har misbrugt sin position.

Når Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har gennemført et kontrolbesøg hos en eller flere virksomheder, så er det ikke udtryk for, at der er sket en overtrædelse af konkurrenceloven. Formålet med kontrolundersøgelsen er at indhente beviser med henblik på at få be- eller afkræftet, om der er sket en overtrædelse af konkurrencereglerne.

Styrelsen har 40 arbejdsdage til at gennemgå materialet fra et kontrolbesøg. Hvis det vurderes, at det indsamlede materiale bekræfter, at konkurrenceloven kan være overtrådt, vil styrelsen arbejde videre med sagen med henblik på at forelægge den for Konkurrencerådet.

Hvis sagen fører til, at Konkurrencerådet træffer en afgørelse om overtrædelse af konkurrencereglerne, vil navne på virksomheder og yderligere information om overtrædelsens karakter blive offentliggjort af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

For yderligere information

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan oplyse generelt om processer i sager om overtrædelse af konkurrenceloven. Styrelsen oplyser ikke yderligere om den verserende sag af hensyn til de involverende virksomheders retssikkerhed.

Pressekontakt

Kontakt kommunikationschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Hanne Arentoft, på telefon 41 71 50 98.

Derfor er konkurrence vigtig

  • Gevinsterne ved effektiv konkurrence er betydelige for både samfundet og den enkelte forbruger.
  • Når virksomheder konkurrerer om at tilbyde de skarpeste priser og højeste kvalitet, så presses de til at være innovative og have en effektiv drift, og det vil være de mest produktive virksomheder, der vinder frem.
  • Virksomheder, der sætter konkurrencen ud af spil kan forårsage betydelige skade.

Konkurrencelovens forbud mod misbrug:

  • En virksomhed må gerne have en dominerende stilling på et marked, og den må gerne konkurrere intenst med sine konkurrenter.
  • En dominerende virksomhed har imidlertid en særlig forpligtelse til ikke at skade den effektive konkurrence.
  • Et misbrug går typisk ud på, at den dominerende virksomhed søger:
    • at skade konkurrenter eller holde dem ude af markedet, fx ved at tilbyde konkurrenternes kunder særligt store rabatter (”ekskluderende” eller ”afskærmende misbrug”).
    • at udnytte, at den ikke er udsat for konkurrence ved fx at tage urimeligt høje priser til skade for forbrugerne (”udnyttende misbrug”).
  • Konkurrencerådet kan give virksomheder påbud om at ophøre med den ulovlige adfærd.
  • Virksomheder kan også afgive bindende tilsagn, der kan imødegå de betænkeligheder, som Konkurrencerådet har over for en adfærd, som en dominerende virksomhed har.
  • Virksomheder og enkeltpersoner kan få en bøde for at overtræde konkurrencelovens forbud mod misbrug af dominerende stilling.

Konkurrencemyndighedens kontrolbesøg

  • Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan gennemføre kontrolundersøgelser hos virksomheder for at undersøge, om der er sket en overtrædelse af konkurrencereglerne.
  • Kontrolundersøgelser kræver, at styrelsen forinden har indhentet en retskendelse hertil.
  • Besøgene sker uanmeldt for at undgå, at mulige beviser bortskaffes.
  • På kontrolbesøget gennemgår styrelsens medarbejdere for eksempel udvalgte kontorer, computere, telefoner og arkiver. Materiale, som kan have relevans for undersøgelsen, kopieres.
  • Efter kontrolundersøgelsen er afsluttet, har styrelsen 40 hverdage til at gennemgå de kopierede data.
  • Hvis Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen finder relevant materiale i forhold til en sag om overtrædelse af konkurrencereglerne, vil det herefter indgå i det videre arbejde med sagen.

Mistanke om overtrædelse af konkurrenceloven?

  • Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er afhængig af informationer udefra for at kunne håndhæve konkurrenceloven.
  • Har du mistanke om, at en virksomhed har overtrådt konkurrencereglerne, hører Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen gerne fra dig.
  • Hvis det er muligt vil styrelsen gerne have detaljerede og konkrete oplysninger om den eventuelle overtrædelse. Ligger du inde med dokumentation, for eksempel e-mails eller andre relevante dokumenter, modtager styrelsen gerne dette materiale.
  • Du har mulighed for at henvende dig anonymt til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. På  kfst.dk/mistanke kan du læse mere om, hvordan du i fald skal kontakte styrelsen. 

Pressemeddelelser fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

Når du tilmelder dig, vil du modtage alle pressemeddelelser fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, herunder om Konkurrencerådets afgørelser, analyser m.v.