Pressemeddelelse
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens undersøgelse af værdikæden for fødevarer
Som led i sit fokus på dagligvarebranchen er Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i færd med at undersøge konkurrenceforholdene i de forskellige led i fødevareværdikæden. Aktører i markedet opfordres til at dele deres viden med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har gennem de seneste år haft særligt fokus på dagligvaresektoren, herunder udviklingen i priser og avancer.
I øjeblikket arbejder styrelsen blandt andet med en analyse af værdikæden for fødevarer, og styrelsen opfordrer interessenter i branchen til at henvende sig, hvis de har input til analysen.
Analysen vil afdække, om der er barrierer for konkurrencen eller andre strukturer i de enkelte dele af værdikæden, der driver højere omkostninger og priser. I analysen undersøges blandt andet:
- Konkurrencesituationen i forskellige led af værdikæden, herunder om der er regulering og andre rammevilkår, som svækker konkurrencen unødigt.
- Pristransmission (omkostningers prisgennemslag) og indtjening gennem værdikæden, herunder om priserne på fødevarer også falder, når produktionsomkostningerne falder.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udarbejder analysen med hjemmel i konkurrenceloven.
Kontakt:
- Interessenter, som ønsker at bidrage med oplysninger til brug for analysen, kan kontakte: Specialkonsulent Thomas Lindberg Thøgersen, på telefon 41 71 51 72 eller mail tlt@kfst.dk
- Pressekontakt: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens kommunikationschef Hanne Arentoft på telefon 41 71 50 98.
Pressemeddelelser fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Når du tilmelder dig, vil du modtage alle pressemeddelelser fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, herunder om Konkurrencerådets afgørelser, analyser m.v.