FAQ
Ofte stillede spørgsmål om VandData
Her kan du læse typiske spørgsmål om VandData og se svarene på dem.
VandData er det indberetningssystem, som vandselskaber bruger til indberetning af data til brug for de økonomiske rammer og benchmarking. Derudover indberetter alle kommuner hvert år data efter stoploven.
VandData findes her: https://nyvanddata.kfst.dk
Du skal logge ind med MitID eller MitID Erhverv og have tildelt adgang til VandData.
Det er selskabets IT-administrator, der kan tildele adgang til VandData.
Du kan læse mere om tildeling af rettigheder til VandData i vores vejledning, som kan under Vejledninger til VandData.
Ja, det kan du, når du er logget ind i VandData.
- Under "Min side" kan du rette telefonnummer, og om du vil modtage notifikationer (mails om afgørelser mv.).
- Under "Selskabets side" kan du slette din og andres brugere for selskabet.
Ønsker du at ændre din mailadresse som modtager notifikationer?
- Din IT-administrator kan ændre din mailadresse på virk.dk, under brugeradministration. Herefter skal du logge ind i VandData og sikre, at den nye mailadresse fremgår under "Min side".
Under "Min side" kan du til- og fravælge, om du ønsker at modtage notifikationer fra os, f.eks. afgørelser eller mails vedr. kvalitetssikring af indberettet data.
Vandsektortilsynet sender mails (herunder opklarende spørgsmål, udsending af udkast og afgørelser mm.) til e-mailadresser, der kommer fra VandData. Det er e-mailadresser på vandselskabets kontaktpersoner, som ikke har fravalgt notifikationer, samt vandselskabets hovedmailadresse. Vandselskaberne kan se en liste over deres kontaktpersoner i VandData under fanen "Selskabets side" og står selv for at holde listen opdateret.
- Skal nye kontaktpersoner tilføjes, skal de logge ind i VandData.
- Skal eksisterende kontaktpersoner slettes, skal dette gøres i VandData under "Selskabets side".
- Skal selskabets hovedmailadresse ændres, skal dette gøres via virk.dk.
Læs mere herom i kapitel 4 i "Vejledning til VandData".
Du skal logge ind med MitID og have tildelt adgang til VandData.
Hvis der er driftsproblemer med MitID eller NemLog-in, vil det derfor påvirke VandData.
I kan følge med i MitIDs og NemLog-ins driftsstatus på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside digitaliser.dk.
Er det første gang, du er logget på VandData (nogensinde eller i lang tid), skal du bekræfte dine oplysninger, før du kan komme videre til de andre faner.
Du gør dette ved at klikke på "Gem Info" knappen.
Hvis du slet ikke kan tilgå selskabets indberetninger, skyldes det, at du mangler læse- eller skrive-adgang for selskabet.
Disse adgange skal du få tildelt af vandselskabets IT-administrator (via erhvervsfuldmagt på personniveau) eller af revisionsselskabets IT-administrator (hvis revisionsselskabet har fået erhvervsfuldmagt).
Vejledning til IT-administratorer kan findes på vores vejledningsside under ”Vejledninger til VandData”.
Hvis du har adgang til selskabets indberetninger, men ikke kan godkende i revisorfanen, skyldes det, at du mangler revisorrollen, som tildeles af os.
Alle selskaber skal oplyse os, hvem deres specifikke revisorer er, så vi kan tildele rollen til de rette.
Hvis selskabet mener, at de har oplyst dette, skal du tage kontakt til os via vand@kfst.dk.
VandData
Her foretager drikke- og spildevandsselskaberne indberetninger til økonomiske rammer og benchmarking og kommunerne indberetter til stoplov. Du skal logge på med MitID.
Kontakt os
Har du brug for at kontakte os i Vandsektortilsynet, kan du finde os her.