Afgørelse

Nummer
24/05968

Emner

  • Betalingslovens § 121, stk. 3

Silvan A/S’ gebyr for brug af betalingskort

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har truffet afgørelse om, at Silvan A/S har overtrådt betalingslovens § 121, stk. 3, ved at opkræve et gebyr for virksomhedens kunders brug af betalingskort.1 Styrelsen har endvidere truffet afgørelse om, at Silvan A/S ikke har overholdt styrelsens tidligere påbud om, at virksomheden skulle ophøre med at opkræve gebyrer, når kunder i Silvan A/S betaler med betalingskort.

Konkurrencerådet har besluttet at anmelde Silvan til politiet med henblik på at få pålagt en bøde for at overtræde betalingsloven. Det sker, efter at Silvan for tredje gang har overtrådt forbuddet mod at opkræve gebyr i forbindelse med, at en kunde har betalt med et Mastercard i en Silvan-butik.

Første gang Silvan fik et påbud om at overholde reglerne var i sommeren 2018. I oktober 2019 påbød Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen for anden gang Silvan at ophøre med at opkræve et ulovligt gebyr.

I november 2023 opkrævede Silvan igen et gebyr for en betaling med Mastercard i en Silvan-butik. Konkurrence-og Forbrugerstyrelsen har den 29. november 2024, afgjort, at også det gebyr var i strid med betalingsloven. 

Silvan har oplyst, at gebyropkrævningerne skyldes fejl på betalingsterminalerne, og at virksomheden har iværksat en række tiltag for at sikre, at virksomheden ikke igen opkræver gebyrer i strid med betalingsloven.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen håndhæver som uafhængig myndighed en række bestemmelser inden for betalingsområdet. Konkurrencerådet har det overordnede ansvar for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens tilsyn efter betalingsloven.