Afgørelse

Nummer
J. nr. 3/1120-0100-812/Fødevarer, forsikring og IT/CHE

Emner

  • § 11 / art. 102 - misbrug af dominerende stilling

Klage over Bryggerigruppen afvist

Bryggeriet Vestfyens klage over Bryggerigruppen gav ikke anledning til nærmere undersøgelse, da Bryggerigruppen ikke havde en dominerende stilling op det relevante marked.

Styrelsen har besluttet, at Bryggeriet Vestfyens klage over Bryggerigruppen ikke giver anledning til nærmere undersøgelse, jf. konkurrencelovens § 14. Bryggeriet Vestfyen klagede over, at Bryggerigruppen misbruger sin dominerende stilling og den magt, som Bryggerigruppen har opnået over A/S Dansk Coladrik og dermed Jolly Cola mærket, til at kvæle Jolly Cola produktet som mærke på markedet.

Baggrunden for klagen er, at Bryggeriet Vestfyen sammen med Thisted Bryghus og Bryggerigruppen udgør de tre aktionærer i A/S Dansk Coladrik. Bryggerigruppen udgør den største aktionær med ca. 94% af aktierne. Bryggerigruppen opnåede aktiemajoriteten ved overtagelsen af Albani Bryggerierne i efteråret 2000.

A/S Dansk Coladrik ejer rettighederne til udnyttelsen af Jolly Cola mærket, og rettighederne kan alene udnyttes af aktionærerne. Det er Bryggeriet Vestfyens opfattelse, at Bryggerigruppen bevidst forsøger at skade Jolly Cola mærket for i sidste ende at få mærket ud af markedet til gavn for Pepsi Cola, som Bryggerigruppen repræsenterer i Danmark. Ifølge Bryggeriet Vestfyen er bl.a. markedsføringen af Jolly Cola, som Bryggerigruppen står for, ophørt siden Bryggerigruppens overtagelse af Albani Bryggerierne.

Da Bryggerigruppen ikke har en dominerende stilling på det relevante marked, er der ikke grundlag for at foretage en vurdering af, om der foreligger et misbrug efter konkurrencelovens § 11, og styrelsen har på denne baggrund afvist klagen.

Styrelsen har ved vurderingen af klagen taget udgangspunkt i, at Konkurrencerådet i tidligere afgørelser har afgrænset et marked for kulsyreholdige læskedrikke i Danmark, jf. bl.a. godkendelsen af Carlsbergs overtagelse af Coca-Cola Tapperierne fra maj 2001, og at der inden for dette marked skal sondres mellem mærkevarer og kontraktprodukter (billigvand).

Rådet har ikke tidligere afgrænset et særskilt og snævrere marked for cola. Kommissionen har dog tidligere afgrænset et sådant snævert marked. Styrelsen har på denne baggrund ved vurderingen af klagen taget udgangspunkt i et særskilt marked for mærkevarecola i Danmark.

På markedet for mærkevarecola i Danmark findes der i dag flere mærker. De største er Coca-Cola (The Coca-Cola Company, TCCC, som ejes af Carlsberg), PepsiCola (Bryggerigruppen) og Jolly Cola (med Bryggerigruppen som hovedaktionær).

Ud fra de markedsforhold, styrelsen er bekendt med, er Coca-Cola det absolut største mærke, og TCCC/Carlsberg er efter styrelsens vurdering dominerende på markedet for mærkevarecola. PepsiCola udgør ikke tilnærmelsesvist så stor en andel af markedet som Coca-Cola, og Jolly Cola udgør alene en mindre del af markedet. Der er derfor ikke grundlag for at undersøge klagen nærmere.