Sø- og Handelsretten: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen mod A.P. Møller-Mærsk A/S

Sø- og Handelsretten har idømt A.P. Møller-Mærsk A/S en bøde på 10 millioner kroner for ikke at have anmeldt en fusion og for at gennemføre fusionen uden konkurrencemyndighedens godkendelse. Overtrædelserne vedrører fusionen mellem Damco USA Inc – som er et datterselskab til A.P. Møller Mærsk A/S – og Pilot Air Freight Holdings LLC.

Hammer

Afgørelse 27. juni 2025

Mappe

Sagsnummer BS-7735/2024

Paragraf

Lovgrundlag § 12 - Fusionskontrol

Sø- og Handelsretten har idømt A.P. Møller-Mærsk A/S en bøde på 10 millioner kroner for at overtræde reglerne om fusionskontrol i forbindelse med, at selskabet Damco USA Inc i maj 2022 overtog selskabet Pilot Air Freight Holdings LLC.

Sø- og Handelsretten skriver i dommen:

 ”(…) A.P. Møller-Mærsk har dermed tilsidesat den agtpågivenhed, som kunne kræves af A.P. Møller-Mærsk under de givne omstændigheder, og har udvist en kvalificeret grad af uagtsomhed, som kan karakteriseres som grov uagtsomhed.”

Sø- og Handelsretten vurderer, at der foreligger formildende omstændigheder, som har givet grundlag for at nedsætte bøden. De formildende omstændigheder er:

  • at Mærsk kontaktede myndighederne i umiddelbar forlængelse af, at virksomheden blev opmærksom på anmeldelsespligten.
  • at Mærsk efterfølgende samarbejdede fuldt ud og loyalt med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
  • at Mærsk havde og fortsat har et complicanceprogram til overholdelse af konkurrenceloven, som blev fulgt, om end der blev begået en enkeltstående intern fejl i forbindelse med screeningen af transaktionen. 

Damco er et amerikansk selskab, der udbyder logistiktjenester. Selskabet er et indirekte ejet datterselskab til Mærsk, og beslutningen om at købe Pilot var en strategisk beslutning, som blev truffet af Mærsk.

Fusionen blev anmeldt til og godkendt af de amerikanske konkurrencemyndigheder, før den fandt sted. Koncernomsætningen for Damco og Pilot overskred dog også tærskelværdierne for, hvornår en fusion skal anmeldes til og godkendes af den danske konkurrencemyndighed.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen afgjorde i august 2023, at Damco og Mærsk havde overtrådt reglerne om fusionskontrol, og styrelsen indbragte herefter sagen for Sø- og Handelsretten med henblik på udmåling af bøde for overtrædelserne.

Mærsk kontaktede i juni 2022 Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og gjorde opmærksom på, at fusionen, som allerede var gennemført, var anmeldelsespligtig i Danmark. Efterfølgende blev fusionen anmeldt og godkendt uden indgreb, da styrelsen vurderede, at den ikke hæmmede den effektive konkurrence betydeligt.

Læs Sø- og Handelsrettens dom (domstol.dk)

Ankehistorik