Pressemeddelelse
Uanmeldt kontrolbesøg i branchen for passagertransport
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har været på uanmeldte kontrolbesøg i branchen for passagertransport. Besøgene er gennemført, fordi styrelsen har en formodning om, at der kan være indgået ulovlige konkurrencebegrænsende aftaler.
Kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Stefan Kobbernagel siger:
Kontrolbesøgene i branchen for passagertransport udspringer af en formodning om, at konkurrenter har koordineret tilbud i forbindelse med et udbud. Hvis det viser sig at være tilfældet, kan det selvsagt være ganske alvorligt og skadeligt.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har indhentet materiale til brug for en sag om mulig overtrædelse af konkurrencereglerne. Det er sket ved uanmeldte kontrolbesøg i branchen for passagertransport.
Det indhentede materiale vil nu blive gennemgået for beviser på konkurrencebegrænsende aftaler eller anden ulovlig informationsudveksling. Der vil især blive kigget efter beviser på tilbudskoordinering. Det vil sige en udbudt opgave, hvor budgiverne har koordineret deres tilbud i stedet for at konkurrere om at levere det bedste bud på at løse opgaven.
Det forhold, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har gennemført et kontrolbesøg hos en eller flere virksomheder, er ikke udtryk for, at der er sket en overtrædelse af konkurrenceloven. Formålet med kontrolundersøgelsen er således at indhente beviser med henblik på at få be- eller afkræftet, om der er sket en overtrædelse af konkurrencereglerne.
Styrelsen har 40 arbejdsdage til at gennemgå materialet fra et kontrolbesøg. Hvis det vurderes, at det indsamlede materiale bekræfter, at konkurrenceloven kan være overtrådt, vil styrelsen arbejde videre med sagen med henblik på at forelægge den for Konkurrencerådet.
Hvis sagen fører til, at Konkurrencerådet træffer en afgørelse om overtrædelse af konkurrencereglerne, vil navne på virksomheder og yderligere information om overtrædelsens karakter blive offentliggjort af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
OECD har netop opdateret sine anbefalinger til at forebygge og opdage tegn på karteller i udbud. I forlængelse heraf har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på sin hjemmeside samlet 11 tegn, som indkøbere kan holde øje med i udbud, hvis de vil undgå at blive snydt af karteller.
For yderligere information
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan oplyse generelt om processer i sager om overtrædelse af konkurrencesager. Styrelsen oplyser ikke yderligere om den verserende sag af hensyn til de involverende virksomheders retssikkerhed.
Pressekontakt
Kontakt kommunikationschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Hanne Arentoft, på telefon 41 71 50 98.
Derfor er konkurrence vigtig
- Gevinsterne ved effektiv konkurrence er betydelige for både samfundet og den enkelte forbruger.
- Når virksomheder konkurrerer om at tilbyde de skarpeste priser og højeste kvalitet, så presses de til at være innovative og have en effektiv drift, og det vil være de mest produktive virksomheder, der vinder frem.
- Virksomheder, der sætter konkurrencen ud af spil ved for eksempel at indgå konkurrencebegrænsende aftaler, kan forårsage betydelige skade.
- Undersøgelser fra Danmark, EU og USA viser eksempelvis, at et kartel i gennemsnit hæver priserne med 10-50 procent for de forbrugere og virksomheder, som køber deres produkter.
- OECD har anført, at karteller rammer familier med lav indkomst relativt hårdt. Særligt når kartellerne omfatter basisvarer, som udgør en stor andel af denne gruppes privatforbrug.
Konkurrencemyndighedens kontrolbesøg
- Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan gennemføre kontrolundersøgelser hos virksomheder for at undersøge, om der er sket en overtrædelse af konkurrencereglerne.
- Kontrolundersøgelser kræver, at styrelsen forinden har indhentet en retskendelse hertil.
- Besøgene sker uanmeldt for at undgå, at mulige beviser bortskaffes.
- På kontrolbesøget gennemgår styrelsens medarbejdere for eksempel udvalgte kontorer, computere, telefoner og arkiver. Materiale, som kan have relevans for undersøgelsen, kopieres.
- Efter kontrolundersøgelsen er afsluttet, har styrelsen 40 hverdage til at gennemgå de kopierede data.
- Hvis Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen finder relevant materiale i forhold til en sag om overtrædelse af konkurrencereglerne, vil det herefter indgå i det videre arbejde med sagen.
Mistanke om overtrædelse af konkurrenceloven?
- Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er afhængig af informationer udefra for at kunne håndhæve konkurrenceloven.
- Har du mistanke om, at en virksomhed har overtrådt konkurrencereglerne, hører Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen gerne fra dig.
- Hvis det er muligt vil styrelsen gerne have detaljerede og konkrete oplysninger om den eventuelle overtrædelse. Ligger du inde med dokumentation, for eksempel e-mails eller andre relevante dokumenter, modtager styrelsen gerne dette materiale.
- Du har mulighed for at henvende dig anonymt til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. På styrelsens hjemmeside kan du læse mere om, hvordan du i fald skal kontakte styrelsen.
- Hvis du eller din arbejdsplads har deltaget i et kartel, så er det muligt helt at slippe for bøder og fængsel ved at søge om såkaldt leniency. Det kræver, at man samarbejder med konkurrencemyndighederne og opfylder en række betingelser.
- Den første karteldeltager, som ansøger om leniency, har mulighed for at slippe helt for bøde og fængsel, mens efterfølgende ansøgere har mulighed for at få bøden og/eller fængselsstraffen nedsat.
Pressemeddelelser fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Når du tilmelder dig, vil du modtage alle pressemeddelelser fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, herunder om Konkurrencerådets afgørelser, analyser m.v.