Artikel
Børn skal lære om skjult reklame på sociale medier
Børns forbrug af sociale medier er eksploderet de seneste år, og deres mediebrug foregår på smartphones og tablets. Det efterlader dem ofte alene med en stor del af de reklamebudskaber, de bliver eksponeret for. Undervisningsmaterialet Social Star skal derfor lære 5.-7.-klasser om skjult reklame på sociale medier.
Børn bliver i stigende grad udsat for skjult reklame på sociale medier, herunder såkaldt influencer marketing. Børn og unge er ikke opmærksomme på, at afsenderen på sociale medier kan have et kommercielt sigte, men opfatter afsenderen som en ”ven”. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har i samarbejde med Medierådet for Børn og Unge og Forbrugerombudsmanden udarbejdet et undervisningsmateriale, der skal lære børn og unge at være kildekritiske over for indhold på sociale medier.
Materialet bygger på omfattende interviews, fokusgrupper, analyser og prototypetest. Eleverne skal lære at forstå det økonomiske kredsløb bag kommerciel kommunikation på sociale medier, og forløbet munder ud i en egenproduktion på sociale medier. Indtil videre har over 500 klasser været igennem forløbet.
Indholdet er netop blevet opdateret i forhold til den nye markedsføringslov, der træder i kraft 1. juli 2017 og blandt andet introducerer tidssvarende regler over for skjult reklame på sociale medier.
Læs mere om undervisningsmaterialet her
For yderligere information, kontakt kommunikationschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Hanne Arentoft på telefon 41 71 50 98.