Artikel

Digitale platformes indsamling af brugerdata

Ny kortlægning viser en omfattende sporing af danske brugere på digitale platforme.

Ny kortlægning viser en omfattende sporing af danske brugere på digitale platforme.
Mange digitale platforme indsamler store mængder data om deres brugere. For virksomhederne er disse data ofte meget værdifulde. De kan bl.a. bruges til at målrette indhold til den enkelte bruger og udvikle helt nye produkter og tjenester, som er til gavn for forbrugerne. 

Men der er også udfordringer.

Analysen dokumenterer en omfattende sporing af danske brugere på meget brugte digitale platforme. Ofte spores brugerne, selv når de ikke anvender platformen, og det er ofte svært at forstå eller begrænse omfanget af digital sporing.

Artiklen beskriver, hvilke data om danske brugere, der indsamles på fem af danskernes foretrukne platforme, hvordan disse data benyttes i praksis, og hvordan konkurrence- og forbrugerforhold kan påvirkes.

Læs analysen Danskernes brug af digitale platforme

Læs analysen Kortlægning af digitale platformes indsamling af data fra forbrugere