Fase 4: Anlæg og drift
Hvordan afsluttes et OPP-projekt?
Kan et OPP afsluttes inden kontraktperioden løber ud?
Et OPP-projekt afsluttes, hvis projektet er forløbet planmæssigt, når kontrakten udløber – typisk efter 15-25 år. Den offentlige ordregiver fastsætter varigheden ved projektets begyndelse. Hvordan projektet afsluttes, afhænger af, hvilken exitmodel den offentlige ordregiver har valgt at benytte til projektet, samt hvilke ønsker henholdsvis den offentlige ordregiver og den private OPP-leverandør har på afslutningstidspunktet.
I et OPP med privat finansiering og mulighed for offentligt ejerskab ved kontraktens udløb vil den offentlige ordregiver typisk have både ret og pligt til at overtage anlægget ved afslutningen. Hvis den offentlige ordregiver ønsker at overtage anlægget, har denne således ret til det, og hvis den private OPP-leverandør ønsker, at den offentlige ordregiver skal overtage anlægget, har ordregiver pligt til det. I tilfælde, hvor både den offentlige ordregiver og den private leverandør begge foretrækker, at den private leverandør bevarer ejerskabet over anlægget, kan denne løsning vælges. Hvis den offentlige ordregiver overtager ejerskabet af anlægget, skal der fastlægges en pris. Det er muligt, at den offentlige ordregiver, hvis denne overtager ejerskabet af anlægget, ønsker at udbyde driften af anlægget til en privat leverandør på ny. Hvis det er tilfældet, skal der gennemføres et udbud i henhold til udbudsreglerne.
I et OPP med privat finansiering og privat ejerskab ved kontraktens udløb bevarer den private leverandør ejerskabet af anlægget. Den offentlige ordregiver kan, hvis det ønskes, forblive lejer af anlægget.
I et OPP med offentlig finansiering har den offentlige ordregiver overtaget anlægget ved ibrugtagningstidspunktet. Det er således alene drifts- og vedligeholdelsesaftalen, der udløber. Ligesom i scenarium 1 har den offentlige ordregiver mulighed for at udbyde drift og vedligeholdelse af anlægget på ny.
Kan et OPP afsluttes, inden kontraktperioden udløber?
Som udgangspunkt må OPP-projektet forventes at løbe, indtil kontrakten udløber. OPP-kontrakten i standardmodellen angiver, at aftalen er uopsigelig i den angivne driftsperiode, medmindre der foreligger hæveberettigende misligholdsbeføjelser.
Således kan den offentlige ordregiver ophæve OPP-kontrakten i tilfælde, hvor OPP-leverandøren væsentligt misligholder sine forpligtelser. Det kan fx være tilfældet, hvis:
- Ibrugtagningstidspunktet forsinkes ud over en nærmere angivet tidsramme
- Den offentlige ordregiver har været nødsaget til at indtræde i projektet oftere end et nærmere angivet antal gange
- OPP-selskabet går konkurs.
Ud over de årsager, der nævnes her, skitserer den standardiserede OPP-kontrakt, der hører til standardmodellen, en række forhold, der kan udgøre væsentlige misligholdelser. Find kontrakten her
Hvis den offentlige ordregiver ophæver aftalen, skal der ske et økonomisk opgør. Modellen for dette opgør angives nærmere i OPP-kontrakten. Overordnet indebærer modellen, at den resterende kontrakt forsøges genudbudt. Hvis der ikke er et marked, eller udbuddet har været forgæves, kan den offentlige ordregiver vælge, om det ønskes at overtage anlægget eller ej. Det nærmere økonomiske opgør afhænger af denne beslutning.
Ligeledes kan OPP-leverandøren ophæve aftalen, hvis den offentlige ordregiver væsentligt misligholder sine forpligtelser i henhold til aftalen. Det kan fx være tilfældet, hvis:
- Den offentlige ordregiver undlader at betale forfaldne ydelser med en væsentlig forsinkelse
- OPP-selskabet over en længere periode er afskåret fra at levere sine ydelser på grund af forhold, som den offentlige ordregiver bærer risikoen for.
Hvis OPP-leverandøren ophæver aftalen, gennemføres der et økonomisk opgør, der indebærer, at OPP-leverandøren kompenseres i relevant omfang. De nærmere rammer for det økonomiske opgør er skitseret i OPP-kontrakten.
Hvis den offentlige ordregiver ønsker det, kan der skrives en opsigelsesmulighed ind i kontrakten, der giver den offentlige ordregiver en generel adgang til at ophæve kontrakten. Det er i den sammenhæng vigtigt, at den offentlige ordregiver bemærker, at en eventuel opsigelse kan medføre væsentlige omkostninger for dem. Da en grundtanke i et OPP er at give OPP-leverandøren et incitament til at investere i totaløkonomisk fornuftige løsninger, vil det være nødvendigt at kompensere leverandøren for sådanne investeringer, hvis kontrakten opsiges på baggrund af andre forhold end en væsentlig misligholdelse af kontrakten.
Henvend dig til OPP-kontaktpunktet, hvis du har yderligere spørgsmål om dette
Sidst opdateret: 27. marts 2018