OPP-standardmodel for nyanlæg
Fase 4: Anlægs- og driftsfase
Anlægs- og driftsfasen udgør typisk den længste periode i et offentlig-privat partnerskab om nyanlæg (OPP), men også den periode, hvor den offentlige myndighed er mindst involveret. OPP-leverandøren gennemfører anlægsarbejdet og varetager herefter driften og vedligeholdelsen i henhold til de funktionskrav, der er fastsat i OPP-kontrakten. Når kontraktperioden løber ud afsluttes OPP-projektet. Afhængig af exitmodellen kan den offentlige myndighed ved denne lejlighed enten overtage anlægget, lave en aftalte med OPP-leverandøren om fortsat brug af anlægget eller fraflytte anlægget.
Anlægsfasen
I anlægsfasen i et OPP om nyanlæg står den private leverandør for projektering, design og anlægsarbejde. Den offentlige myndigheds involvering i projektet bør som udgangspunkt være meget begrænset. Der oprettes typisk en styregruppe eller en følgegruppe, der kan facilitere samarbejdet mellem den offentlige myndighed og den private leverandør.
Driftsfasen
I driftsfasen varetager den private leverandør den løbende drift og vedligeholdelse. Organiseringen af OPP-projektet under driftsfasen vil typisk være en fortsættelse af den struktur, der er opbygget under anlægsfasen. Den offentlige myndighed har visse muligheder for at gennemføre ændringer i løbet af driftsfasen.
Exit
Ved kontraktens udløb aktiveres den exitmodel, der er valgt for nyanlægsprojektet. Standardmodellens tre OPP-scenarier er knyttet til hver sin løsning. I projekter med privat finansiering kan ejerskabet enten overgå til offentlige hænder eller forblive privat. I OPP med offentlig finansiering overtager den offentlige myndighed anlægget ved ibrugtagningstidspunktet.
Sidst opdateret: 7. maj 2018